Een boekomslag maken of kiezen? Test!

een boekomslag maken of kiezen? TestBesluit je om zelf een boek te publiceren, dan zorgt de omslag van je boek gegarandeerd voor hoofdbrekens. En terecht. Naast de titel is de omslag van je boek van groot belang voor de verkoopkracht van je boek.

Met een omslag wil je:

  • Duidelijk maken waar je boek over gaat
  • Wat de lezer mag verwachten
  • Verleiden tot aankoop

Valkuilen van een boekomslag

Bij het maken van een boekomslag liggen twee vergissingen voor de hand. De eerste is dat je uitsluitend op je eigen smaak afgaat. Je loopt al lange tijd met het idee voor je boek rond en hebt veel tijd gestopt in het denken en schrijven. En je denkt te weten hoe je boek er uit moet gaan zien, want voor jou leeft het boek allang. Maar je toekomstige lezer is nog helemaal niet bekend met de belofte van je boek en moet dus nog overtuigd worden. Zijn of haar verwachting bij de eerste aanblik van je boek is een totaal andere dan de jouwe.

De tweede vergissing bij een boekomslag is dat je geneigd bent om mee te gaan in het voorstel van je vormgever. Die is ervaren en zal het wel weten, toch? Deze veronderstelling klopt waar het het vakmanschap van je omslag betreft. Je vormgever zal echt weten wat hij doet. Maar veel vormgevers hebben weinig ervaring met boekomslagen. En ook de vormgever weet al veel meer van je boek dan de niets vermoedende voorbijganger in de boekwinkel of webpagina.

Testen, testen, testen

De enige manier om zeker te weten of een boekomslag je lezer duidelijk maakt wat het boek inhoudt en die lezer gaat verleiden tot aanschaf is om te testen. Maak twee of drie onderling verschillende boekomslagen en vraag anderen welke omslag hen het meest aanspreekt en waarom dat zo is. Dat kun je doen tijdens een informele bijeenkomst waar de mensen zijn voor wie je je boek hebt geschreven. Je kunt klanten en relaties benaderen met die vraag. Of je kunt je vraag via social media uitzetten. Maak in de laatste twee gevallen een webpagina aan waar je de drie omslagen plaatst en deel de link naar die pagina via social media of via een mail naar relaties. Vertel in twee zinnen waar je boek over gaat en vraag naar welke omslag de voorkeur uitgaat.

Op basis van de reacties krijg je een helder beeld van de richting die je op moet. Vaak krijg je allerlei tips waarmee je de omslagen nog verder kunt verbeteren.

Ben Tiggelaar deed onlangs hetzelfde en hij kreeg veel respons. Voor een boek met columns, maakte Tiggelaar’s uitgever drie covers. Via Twitter werden mensen opgeroepen hun mening te geven:

Dit waren de omslagen waar je uit kon kiezen:
boekomslag testen

Die vraag leverde direct een grote respons op:
boekomslag testuitslagen

Zo zie je hoe je in korte tijd veel waardevolle reacties kunt krijgen. Wel kunnen de reacties behoorlijk uiteen lopen. Probeer er daarom voor te zorgen dat je ook weet waarom mensen een keuze maken, zodat je ook echt kunt nagaan of de voorkeuren aansluiten bij de doelen van je boek.
hulp bij boekpromotie

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019