Een uitgever zoeken. Hoe pak je dat aan?

een uitgever zoeken zo pak je dat aan

Stap voor stap een uitgever zoeken

Een vraag die ons vaak gesteld wordt is: Ik zoek een uitgever, maar hoe vind ik die?

Het korte antwoord op die vraag is: Zie het als een sollicitatie. Bij een sollicitatie reageer je op functies en bedrijven die bij je passen en bij wie jij op jouw beurt past. Om daar achter te komen verdiep je je in de betreffende werkgever en zorg je dat je algehele presentatie aansluit bij de werkgever, zodat duidelijk wordt dat jij de ideale kandidaat bent. Bij het benaderen van een uitgever werkt het eigenlijk hetzelfde: je zoekt een uitgever bij wie je manuscript past en vervolgens laat je de uitgever op overtuigende wijze zien dat jouw manuscript de potentie heeft een succesvol boek te worden.

Het lange antwoord dat we non-fictie auteurs geven is een advies op maat dat draait om onderstaande vijf stappen.

Stap 1 Bepaal de meerwaarde van je boek

Uitgevers stellen hun assortiment zorgvuldig samen. Ze hebben daarvoor hun eigen contacten en kanalen, en staan eigenlijk niet te springen om manuscripten van auteurs die nog niet eerder gepubliceerd hebben. De kwaliteit is daarvoor te wisselend. Daarbij verkeert de uitgeefwereld al jaren in zwaar weer. De omzetten staan onder druk, terwijl de vaste lasten doorlopen en zelfs toenemen. Er is daardoor minder ruimte voor investeringsrisico’s. En een uitgever neemt een stevig risico door een boek van een (onbekende) auteur te publiceren: redactie, vormgeving, productie, distributie en promotie kosten tijd en geld. Een uitgever vraagt zich meer dan ooit af of een boek voldoende kan opleveren.

Wees je hiervan bewust voor je een uitgever gaat benaderen en zoek uit met welke meerwaarde jij het investeringsrisico van een uitgever kunt verkleinen. Onderzoek bijvoorbeeld grondig of je doelgroep voldoende groot is èn geïnteresseerd genoeg is in jouw onderwerp. Of formuleer wat jouw concrete bijdrage kan zijn in de promotie.

Stap 2 Verdiep je in de uitgeverij

Dat je met een thriller niet naar een uitgever van kinderboeken stapt ligt voor de hand. Daarvoor kies je uitgevers die thrillers in hun fonds hebben. Die hebben ervaring met het genre en kennen de markt. Voor een non-fictie boek geldt hetzelfde. Benader niet de uitgevers die non-fictie in hun fonds hebben, maar kijk goed naar de titels die ze al uit hebben gegeven, naar de boeken die het komend jaar gepubliceerd worden en verdiep je in hun uitgeefstrategie. Alleen zo kun je inschatten of jouw boek in wording bij deze uitgever past. Sluit je boek namelijk niet aan bij het actuele fonds, dan is een uitgever er niet in geïnteresseerd en is het jammer van alle moeite als je je manuscript toch opstuurt naar deze uitgever.

Stap 3 Weet waar uitgevers op letten

Past dit manuscript bij het fonds, dat is dus het eerste waar een uitgever op let. Maar er is meer. Zo kijkt een uitgever naar je onderwerp en hoe degelijk of origineel dat is uitgewerkt. Een uitgever kijkt naar de structuur van je boek, je bronnen en naar de schrijfkwaliteiten van de auteur(s).Verder beoordeelt een uitgever of jij wel de kwaliteiten en achtergrond hebt om een geloofwaardige auteur van dit boek te zijn. En ten slotte onderzoekt een uitgever of de verkoopkansen voldoende zijn. De investering die hij doet in een boek en in jou als nieuwe auteur, moet immers niet alleen terug te verdienen zijn maar ook rendement op leveren.

Stap 4 Stuur het juiste materiaal op

Om de uitgever te verleiden je open sollicitatie serieus te nemen en hem te helpen om tot een afgewogen oordeel te komen – dat ook nog eens in jouw voordeel uitpakt – moet je aandacht besteden aan de informatie die je opstuurt. Dat je je manuscript meestuurt ligt voor de hand. Maar in welke vorm? Bij non-fictie kun je er ook voor kiezen om niet eerst het hele manuscript te schrijven, maar eerst een uitgewerkt voorstel te sturen in combinatie met één of twee hoofdstukken. Ben je wel al klaar met schrijven, stuur dan met je manuscript een synopsis mee waarin je de kern van je boek samenvat en meer vertelt over de achtergronden.

Vergeet niet om aan te geven wat de kwalificaties die je tot een geloofwaardig auteur maken. Elke lezer zal dat willen weten en je kunt dit aan de uitgever tonen middels een zakelijke biografie van je achtergrond en ervaring.

Stap 5 Houd vol

De weg naar een uitgever is bijna altijd geplaveid met afwijzingen. Om niet ontmoedigd te raken, is doorzettingsvermogen en geloof in eigen kwaliteiten essentieel. Bedenk ook dat je een boek schrijft met een zakelijk doel voor ogen en dat er meer wegen zijn om dat doel te realiseren. Zo kun je er ook voor kiezen om je boek in eigen beheer uit te geven.

Meer kans op succes

Hoe benader je de uitgevers van jouw keuze? Hoe presenteer je jouw manuscript het best? Daarvoor ontwikkelden we een online training waarbij je in 7 video’s leert hoe je een uitgever kunt benaderen. Aangevuld met checklists en achtergrondmateriaal ontdek je hoe je meer kans maakt om een uitgever te vinden.Uitgever vinden online training

 

About Marja Duin

Marja Duin is redacteur en heeft sinds 2012 een schrijfadvies- en redactiebureau: Marja Duin RedactieKracht. Ze heeft zich toegelegd op bedrijfscommunicatie en schrijft en redigeert nu vooral zakelijke teksten. Af en toe werkt ze nog aan een boek in opdracht van een Nederlandse uitgever.

Comments

  1. Beste Marja,

    Zeker een nuttig artikel! Wat ik mij nog af vraag is het volgende: in welke ‘vorm’ stuur je je manuscript naar een uitgever (in dit geval een gedichtenbundel met 20 gedichten)? Is dat een geprinte versie met een plasticje voor en achter of is het beter om echt een gedrukt boekje op te sturen?

    Bij voorbaat dank voor je hulp!

    • Beste Anna,

      Dat hangt helemaal af van de wensen van de uitgeverij. Kijk op de website van de uitgever waarnaar je je boek wilt sturen. Daar staat altijd ergens aangegeven hoe mensen een manuscript kunnen insturen. Doe wat daar staat, dan zul je zeker geen irritatie opwekken. Gewoon een print is voor een redacteur prettiger dan een gedrukt boekje. Losse blaadjes (wel genummerd) in een zichtmapje volstaan. Je hoeft je manuscript echt niet in te binden.
      Succes!

      groet, Marja

© 2012-2017