Een vraag die ons vaak gesteld wordt is: ‘Ik zoek een uitgever, maar hoe vind ik die?’ Het korte antwoord is: ‘Zie het als een open sollicitatie.’
Stap voor stap een uitgever zoeken
Als je solliciteert, reageer je op functies en bedrijven die bij je passen en bij wie jij op jouw beurt past. Om daarachter te komen verdiep je je in de betreffende werkgever en zorg je dat je algehele presentatie aansluit op je bevindingen. Zo vergroot je de kans dat jouw brief eruit springt en de werkgever inziet dat jij de ideale kandidaat bent. Dit is extra belangrijk bij een open sollicitatie: er is nog geen positie vacant, maar je wilt wel graag dat ze jou als kandidaat gaan overwegen.
Bij het benaderen van een uitgever werkt het eigenlijk hetzelfde: je zoekt een uitgever waarbij je manuscript past en vervolgens laat je die uitgever op overtuigende wijze zien dat jouw manuscript de potentie heeft om uit te groeien tot een succesvol businessboek. In de hoop dat ze je voorstel in overweging nemen en je uitnodigen voor een gesprek.
Het lange antwoord dat we auteurs van een businessboek geven op de vraag: ‘Hoe vind ik een uitgever?’ is een advies op maat dat draait om vijf stappen.
Stap 1 Bepaal de meerwaarde van je businessboek
Uitgevers stellen hun assortiment zorgvuldig samen. Ze hebben daarvoor hun eigen contacten en kanalen, en staan eigenlijk niet te springen om manuscripten van auteurs die nog niet eerder gepubliceerd hebben. De kwaliteit is daarvoor te wisselend. Bovendien verkeert de uitgeefwereld al jaren in zwaar weer. De omzetten staan onder druk, terwijl de vaste lasten doorlopen en zelfs toenemen. Dit betekent dat er minder ruimte is voor investeringsrisico’s.
Uitgeefrisico
Realiseer je dat een uitgever in het algemeen al een stevig risico neemt als hij een boek publiceert: redactie, vormgeving, productie, distributie en promotie kosten tijd en geld. Een uitgever vraagt zich meer dan ooit af of de investeringen in een boek opwegen tegen wat het gaat opleveren. Dat uitgeefrisico is nog groter als het boek geschreven is door een onbekende auteur. Die misschien wel een goed onderwerp heeft, maar nog geen eigen publiek en van wie de schrijfvaardigheid nog niet bewezen is. Kortom: een auteur met een boek waarvan onzeker is of de uitgever er quitte mee zal spelen.
Wees je hiervan bewust voor je een uitgever gaat benaderen. Zoek uit met welke meerwaarde jij het investeringsrisico van een uitgever kunt verkleinen. Onderzoek bijvoorbeeld grondig of je doelgroep voldoende groot is èn geïnteresseerd genoeg is in jouw onderwerp om er een boek over te willen kopen. Of formuleer wat jouw concrete bijdrage kan zijn in de promotie.
Stap 2 Verdiep je in de uitgeverij
Dat je met een thriller niet naar een uitgever van kinderboeken stapt, ligt voor de hand. Daarvoor kies je uitgevers die thrillers in hun fonds hebben. Die hebben ervaring met het genre en kennen de markt. Voor een businessboek geldt hetzelfde. Benader niet alle uitgevers die managementboeken in hun fonds hebben, maar onderzoek welke titels ze al op hun lijst hebben staan. Op hun websites kun je vinden welke boeken ze in het komend jaar zullen publiceren en wellicht ook informatie over hun uitgeefstrategie. Op basis daarvan kun je beter inschatten of jouw boek in wording bij deze uitgever past. In andere woorden: of je open sollicitatie kans van slagen heeft.
Handleiding Boekproposal
Als je een uitgever zoekt is een goed boekproposal onmisbaar. Het is dé manier om te laten zien wat jij als auteur en je boek een uitgever te bieden hebben.
In deze handleiding voor een boekproposal laat Marja Duin je stap voor stap zien hoe je dat overtuigend doet. En Marja weet waar ze het over heeft, want ze werkte ruim 20 jaar als acquirerend redacteur voor verschillende bekende uitgevers.
Stap 3 Weet waar uitgevers op letten
Past jouw manuscript bij het fonds. Dat is het eerste waar een uitgever op let. Maar er is meer. Zo kijkt een uitgever ook naar je onderwerp, hoe actueel het is en hoe degelijk of juist origineel je het uitwerkt. Daarbij zijn de structuur van je boek en je bronnen belangrijk, maar ook jouw schrijfkwaliteiten.
Verder speelt in de beoordeling mee of jij wel de kwaliteiten en achtergrond hebt om een geloofwaardige auteur van dit boek te zijn. En ten slotte zijn daar de verkoopkansen. Schat de uitgever in of de investering in het boek en in jou als nieuwe auteur, niet alleen terug te verdienen zijn, maar zefs rendement opleveren?
Stap 4 Stuur het juiste materiaal op
Om de uitgever te verleiden je open sollicitatie serieus te nemen en hem te helpen om tot een afgewogen oordeel te komen – dat ook nog eens in jouw voordeel uitpakt – moet je aandacht besteden aan de informatie die je opstuurt: je boekproposal.
Bij een businessboek kun je ervoor kiezen om niet eerst het hele manuscript te schrijven, maar een uitgewerkt voorstel te sturen in combinatie met één of twee hoofdstukken. Vergeet niet om aan te geven welke kwalificaties jou tot een geloofwaardig auteur maken.
Meer kans op succes
Over het samenstellen van het juiste materiaal voor een potentiële uitgever, schreven we de handleiding Schrijf een overtuigend boekproposal in vijf stappen. Daarmee weet je zeker dat je niets vergeet.
Stap 5 Houd vol
De weg naar een uitgever is bijna altijd geplaveid met afwijzingen. Om niet ontmoedigd te raken, is doorzettingsvermogen en geloof in je boekidee en je eigen kwaliteiten essentieel. Bedenk ook dat je met je boek een zakelijk doel voor ogen hebt en dat er meer wegen zijn om dat te realiseren. Misschien is het voor jou wel interessanter om je boek in eigen beheer uit te geven.