Hoe mooi zou het zijn als je businessboek straks de aandacht krijgt die het verdient, dat het goed verkoopt en bijdraagt aan je bekendheid of expertstatus.
Dat begint natuurlijk met een goed geschreven boek met waardevolle inhoud. Maar daarnaast wil je ervoor zorgen dat je doelgroep straks weet dat dit boek er (bijna) is. Dat laatste bereik je met goede boekmarketing of boekpromotie. Dat staat of valt wel met een slimme aanpak en dus met een uitgekiend boekmarketingplan.
Het optimale boekmarketingplan
Het grote probleem is dat veel auteurs het schrijven en promoten van hun boek zien als twee afzonderlijke dingen. Ze gaan eerst schrijven, dan regelen ze het uitgeven en distribueren van hun boek en dàn beginnen ze aan de boekpromotie.
Dar is op zich begrijpelijk. Maar dan laat je wel boekmarketingkansen liggen…
Veel effectiever is het als je het schrijven en je boekmarketing parallel laat lopen. Zowel het boek zelf als de promotie van het boek winnen daarbij.
Dat werkt als volgt: het schrijven en publiceren van je boek verloopt altijd in drie fasen. En in iedere fase kun je andere boekmarketingstappen zetten. Die stappen leunen op elkaar, versterken elkaar en zorgen samen voor boekpromotie. Samen zorgen die stappen voor een boekpromotieplan waarbij je je niet zozeer veel marketingacties gaat doen, maar wel de juiste acties. Het is slim om dan in te spelen op de fase waarin je boek in wording zicht op dat moment bevindt.
De drie fasen van een boek in wording
Dit zijn de drie fasen die ieder businessboek doorloopt:
- De concept-, schrijf- en redactiefase
- De productie- en lanceerfase
- De periode na de lancering
In iedere fase werk je aan andere elementen van je businessboek-in-wording. En iedere fase leent zich voor specifieke boekmarketingacties waarmee je een solide basis voor de verkoop van je boek bouwt. Samen vormen die acties bovendien een geheel: je weet voortdurend wat je wilt bereiken en welke stappen je kunt en gaat zetten.
Het ideale scenario van goede boekmarketing
In het ideale scenario ben je op deze pagina gekomen als je boek nog in die eerste fase verkeert Maar wat als je boek al dichtbij de lanceerfase is? Ben je dan helemaal te laat?
Niet per se.
Het slechte nieuws is dat je in dat geval een aantal boekpromotieacties niet meer kunt inzetten. Maar het positieve nieuws is dat heel veel andere acties en kansen nog steeds op je liggen te wachten. Wel moet je daarvoor soms meer werk verzetten dan iemand die eerder begonnen is. Maar gelukkig kan er dan nog steeds een heleboel.
Handleiding Boekmarketing
Deze handleiding helpt je om je boekmarketing tijdig, slim en vooral praktisch aan te pakken. Het bevat een boekmarketingrecept waarmee je de drie fasen van het schrijven en promoten van je boek maximaal benut.
Per fase krijg je 10 kansrijke en belangrijke acties voorgesteld die er tezamen voor zorgen dat je boekmarketing straks staat als een huis.
Een recept voor goede boekpromotie
Onze jarenlange ervaring met het uitgeven van non-fictie boeken en met contentmarketing hebben we gebundeld en gebruikt om een recept te maken voor de marketing van je boek. Dat recept hebben we verpakt in een Handleiding Boekmarketing. Een praktisch e-book dat je bij ons kunt bestellen.
De Handleiding Boekmarketing geeft je voor iedere fase in de totstandkoming van je boek 10 boekpromotieacties. Dat betekent dat je in de concept-, schrijf- en redactiefase een solide basis legt voor je boekmarketing. Tijdens de productie- en lanceerfase bouw je daar op voort en in de periode na de lancering blijf je actief met het slim promoten van je boek.
Want wist je dat de meeste boeken NA de lancering verkocht worden? Zie de lancering als een kickstart, maar daarna moet de marketingmotor gestaag blijven draaien om tot maximaal rendement te komen. Dus er is zeker geen man over boord als deze pagina pas later op je pad kwam.
Quick Scan Boekmarketing
Behalve de Handleiding Boekmarketing kun je ook gebruik maken van onze Quick Scan Boekmarketing. In dat geval stuur je ons je boekmarketingplan en een synopsis (een korte samenvatting van je boek). Die lopen we grondig na en we geven je feedback en doen suggesties voor verbetering. Hier lees je meer over de Quick Scan Boekmarketing.
Bestel je handleiding
De handleiding kost € 14,75 exclusief btw (€16,30 inclusief btw). Je bestelt hem snel via onderstaand formulier, waarin we je factuurgegevens vragen.