Bloggen is een van de effectiefste manieren om je zichtbaarheid en online vindbaarheid te vergroten. Het is bovendien heel handig om de promotie voor je boek aan te zwengelen. Maar waarover moet je het eigenlijk hebben? In dit artikel geef ik je vijf ideeën voor zakelijk bloggen.
1 Ontwikkelingen in je vak
Als kennisprofessional volge je de ontwikkelingen in je vakgebied waarschijnlijk op de voet. Met blogs kun je ervoor zorgen dat je klanten dat ook weten. Maar dat niet alleen: ook mensen die je nog niet kennen zullen je door je blogs gaan ontdekken als je ervoor zorgt dat je blogs online vindbaar worden.
Verwerk relevante, handige en waardevolle informatie in je blog. Hoe bruikbaarder de informatie die je geeft, hoe meer lezers je zult aantrekken. Je positioneert jezelf op deze manier als expert op je vakgebied en dat draagt weer bij aan je geloofwaardigheid als auteur.
2 Verdiepende informatie
Bedenk welke informatie jij hebt die uniek of bijzonder is. Welke data, voorbeelden of inzichten heb jij in jouw praktijk opgedaan die anderen niet hebben? Dàt is unieke informatie die je nog beter positioneert als de expert die je bent.
Mogelijk heb je geen eigen onderzoeksdata. In dat geval kun je je ook verdiepenin bestaande onderzoeken die door anderen zijn gedaan. Haal daar informatie uit en maak die toegankelijk voor een breder publiek. Of combineer data uit verschillende onderzoeken en kom op basis daarvan met jouw eigen inzichten.
3 Actualiteit in je bedrijf
Betrek je lezers bij je zaak door open te zijn over wat er gaande is. Gun mensen een blik achter de schermen, want mensen doen het liefst zaken met mensen en niet met abstracte, corporate bedrijven. Deel positieve ervaringen met of bij een klant. Laat zien welke nieuwe kennis je opdoet. Bijvoorbeeld na een congres, het lezen van een boek of het luisteren van een podcast. Of stel nieuwe medewerkers voor, vertel ites over de implementatie van een nieuw systeem of methode. Of deel waarom een nieuwe klant nou net voor jou of je bedrijf heeft gekozen.
4 Klantvragen
Schrijf blogs die ingaan op vragen die leven bij de klanten en nodig ze uit om op je artikelen te reageren met vragen of meningen. Door direct met je klanten te communiceren, laat je ze weten dat je ze waardeert en hun problemen – of verwarring – wilt oplossen. Dit is een uitstekende manier om verkoop te stimuleren en klantentrouw te genereren. Verder creëer je een saamhorigheidsgevoel, community, onder de lezers van je blog als je consequent reageert. Zo bouw je ook al aan een lezerspubliek voor je ophanden zijnde boek!
5 Persoonlijke noot
Mensen doen het liefst zaken met mensen en je persoonlijke merk als professional of ondernemer speelt daarin een belangrijke rol. Laat daarom gerust wat meer van jezelf zien. Wat beweegt jou? Wat zit je dwars over je vak en waar word je juist enthousiast van? Werk je aan een businessboek deel dan gerust ook je worstelingen én je winsten tijdens het schrijven. Daarmee warm je mensen ook vast op voor het boek dat eraan komt.
Succesvol zakelijk bloggen
Een zakelijk blog is voor individuele ondernemers, kleine en grote bedrijven een uitstekende manier om nieuwe markten en doelgroepen te bereiken. Daarnaast kun je er een community mee bouwen die je later ook kunt inzetten om promotie te genereren voor je boek.
Wil je hulp bij het zakelijk bloggen uitbesteden zodat ze jouw doelen optimaal realiseren? Dan lees je hier tips en stappen waarmee je jouw blogs laat schrijven door een ervaren redacteur die ze bovendien online vindbaar helpt maken.
Meer over zakelijk bloggen
- Van je blog een boek maken? Niet slim!
- Betere teksten met deze schrijftechnieken