Stel je de volgende situatie eens voor: je hebt meerdere uitgevers benaderd met een voorstel voor een boek of mogelijk zelfs met een volledig manuscript. Tot je blijde verrassing toont een van deze uitgevers serieuze belangstelling en nodigt je uit voor een verkennend gesprek. Wat kun je dan verwachten van de uitgever en wat verwacht de uitgever van jou?
Een boekcontract als gezamenlijke investering
Uitgevers staan onder druk: er worden elk jaar minder boeken verkocht dan het jaar ervoor en de financiële positie van uitgevers is mede daardoor ernstig verzwakt. Hierdoor kijken zij nog kritischer dan vroeger het geval was naar auteurs die willen debuteren en krijg je dus berichten in de media waarin gesteld wordt dat uitgevers geen nieuwe auteurs en manuscripten meer accepteren.
Maar dat is niet (helemaal) waar. Wel zijn uitgevers nog kritischer dan vroeger als een nieuwe auteur zich meldt. Met in het achterhoofd voortdurend de vraag: zal dit boek verkopen en haal ik mijn investering eruit?
Als je als ondernemer met plannen voor een boek rondloopt, is de kritische en voorzichtige houding van uitgevers op het eerste gezicht geen prettige boodschap. Tegelijkertijd zul je de afwegingen die een uitgever maakt waarschijnlijk wel herkennen als ondernemer en dat is in je voordeel. Het betekent dat je elkaar sneller begrijpt en sneller tot een win-winsituatie komt.
Nieuwe uitgeefmodellen
Ja, je kunt een uitgever treffen die volgens het oude model de volledige investering van het uitgeven van je boek op zich neemt. Maar gaandeweg zijn er nieuwe uitgeefmodellen gekomen waarbij je de investering deelt. En voor een businessboek dat je schrijft vanuit een zakelijk perspectief is dat geen gekke gedachte.
Steeds vaker zie je dat zowel de auteur als de uitgever investeren in een nieuw boek. De investeringen van jou als auteur kunnen deels financieel van aard zijn, maar daarnaast kunnen ook andere inspanningen van je gevraagd worden.
Zelf investeren in de publicatie van je boek
De afgelopen jaren hebben we meerdere ondernemers begeleid bij de totstandkoming van een boekcontract. Uit die praktijkervaring zien we de volgende investeringen door auteurs regelmatig terugkomen:
1. Gegarandeerde afname van een x aantal boeken
De uitgever vraagt je of je zelf een deel van de oplage wilt bekostigen en afnemen. Als jij zelf bereid en in staat bent om boeken te verkopen en dat op je neemt, biedt dat de uitgever een garantie voor een eerste oplage van enige omvang. De instap voor de investering wordt daarmee voor de uitgever kleiner.
Wij zien auteurs soms 500 tot 1000 boeken zelf afnemen. Die geven ze bijvoorbeeld weg aan gewaardeerde relaties, bij presentaties of bij trainingen en workshops. Daarnaast verkopen ze het boek ook zelf via hun eigen site, via affiliates of andere partners.
2. De financiële investering samen delen
Nog niet zo lang geleden verliep een overeenkomst tussen een auteur en een uitgever tamelijk standaard. De uitgever deed de hele investering en liep alle risico’s. De auteur leverde het manuscript, hielp mee bij redactie en boekpromotie en kreeg 10% van de netto prijs (prijs zonder btw) van het boek. Die werkwijze komt nog steeds veel voor, maar een deel van de uitgevers experimenteert ook met andere vormen. Zij spreken bijvoorbeeld af dat uitgever en auteur de kosten volgens een bepaalde verhouding delen, en stemmen daar ook een verdeling van de opbrengst van af. Ze investeren bijvoorbeeld ieder 50% en verdelen de opbrengsten ook fiftyfifty. Andere verhoudingen komen ook voor.
3. Een sprankelende boekpresentatie
Nog maar enkele jaren geleden organiseerden uitgevers boekpresentaties als een boek gelanceerd werd. Ze stuurden een fraaie uitnodiging, huurden een leuke locatie en betaalden bovendien de catering. Die tijd is voorbij (uitzonderingen daargelaten). Tegenwoordig komen de organisatie en de kosten van een boekpresentatie steeds vaker voor rekening van de auteur. Dat hoeft niet erg te zijn als je bedenkt dat je tijdens een goed bezochte boekpresentatie al behoorlijk wat boeken kunt verkopen.
4. Investering in boekpromotie
Van iedere auteur wordt verwacht dat deze zijn steentje bijdraagt aan de promotie van een boek. Ook een uitgever zal een en ander op zich nemen, maar tegenwoordig moet je veel zelf doen. Een goed boekpromotieplan en de bereidheid om daar zelf middelen voor vrij te maken, geeft een uitgever extra vertrouwen dat er alles aan gedaan wordt om het boek verkocht te krijgen.
Het is aan jou om voor jezelf na te gaan wat je kunt en wilt investeren en hoe je die investering terugverdient. Dat is in je eigen voordeel, want je expertise wordt zichtbaarder naarmate je boek zichtbaarder is en er meer exemplaren verkocht worden. Daarnaast kun je jouw investering meenemen in de onderhandelingen over het boekcontract. De uitgever verkleint zijn investeringsrisico en kan dat vertalen in een hogere opbrengst voor jou of in een x aantal boeken die je zonder of tegen hele lage kosten krijgt.
Uitgevers verwachten steeds vaker steeds meer van de auteurs met wie ze een boekcontract sluiten. Draai dat in je eigen voordeel en denk na over de kansen die je dat biedt. Wees creatief in de mogelijke invulling van een contract en je eigen investering en leg zo de kiem voor een bloeiende samenwerking en een geslaagd boek.
Uitgeefcowboys
Die zijn er helaas. Ze doen zich voor als serieuze uitgever, maar blijken uiteindelijk weinig meer te doen dan ervoor te zorgen dat je boek in een bepaalde oplage gedrukt wordt. Verder gebeurt er weinig aan distributie en boekmarketing. Vaak reageren deze partijen direct positief op je boekvoorstel. Je voelt je gevleid, maar soms is het dan oppassen geblazen.
Door goed door te vragen voorkom je dat je met een partij in zee gaat die weinig voor je betekent. Kijk zeker naar hun track record: wat hebben de boeken die ze eerder uitgaven bereikt? Check dus het contract goed en wees gerust kritisch. Maar dat ben je als professional vast al gewend…
Op zoek naar een uitgever?
Hoe benader je de uitgevers van jouw keuze? Hoe presenteer je jouw manuscript het best? Daarvoor maakten we een handige Handleiding.
Handleiding Boekproposal
Als je een uitgever zoekt is een goed boekproposal onmisbaar. Het is dé manier om te laten zien wat jij als auteur en je boek een uitgever te bieden hebben.
In deze handleiding voor een boekproposal laat Marja Duin je stap voor stap zien hoe je dat overtuigend doet. En Marja weet waar ze het over heeft, want ze werkte ruim 20 jaar als acquirerend redacteur voor verschillende bekende uitgevers.