De lezersbelofte als basis voor je boekpromotie

De lezersbelofte als basis voor je boekpromotie

Als mensen een non-fictie boek kopen, is dat vrijwel altijd omdat ze met een probleem worstelen dat ze willen oplossen. Dat probleem en de oplossing die jouw boek aanreikt, vormen idealiter de basis voor alle promotie die je voor je boek gaat maken. En moeten centraal staan in je lezersbelofte.

Beschouw de lezersbelofte maar als een soort elevatorpitch van je boek. De lezersbelofte omvat in één of twee zinnen de kern van je boek en is het belangrijkste middel waarmee je een lezer kunt verleiden. Zorg daarom dat de zogenaamde ‘what ’s in it for me’ klip en klaar is.

Hoe kom je nu tot een goede lezersbelofte?

Een lezersbelofte bestaat uit drie delen:

  • WAT: welk probleem los je op en wat is het resultaat voor de lezer?
  • HOE: hoe doe je dat? Wat is het bewijs dat jouw aanpak werkt?
  • WIE: wie ben jij dan wel dat je deze oplossing op een geloofwaardige manier mag aandragen?

Die laatste zin is met opzet wat cynisch geformuleerd. Je lezer redeneert namelijk ook zo, bewust of onbewust: waarom moet hij dit van jou aannemen? Schrijf daarom een boek dat naadloos aansluit bij jouw expertise en ervaring, zodat je een geloofwaardige afzender bent. Zorg daarbij ook voor een geloofwaardige onderbouwing op je site en/of je LinkedIn profiel.

Als je daar mee aan de slag gaat zul je als het goed is merken dat de bewijslast voor jou als auteur naadloos aansluit bij het bewijs van je aanpak. Misschien gebruik je een bepaalde methode al heel lang en heb je aantoonbare resultaten. Of je werkt al jaren in een bepaald vakgebied of je hebt grondig onderzoek gedaan naar een bepaald fenomeen.

Probeer met deze ingrediënten in een half A4 de WAT, HOE en WIE samen te vatten. Maak eerst een saaie gedegen versie en leg die aan een aantal mensen voor. Blijkt dat je lezersbelofte scherp en uitnodigend genoeg is, dan kun je de volgende slag maken en emotie toepassen.

Emotie in je lezersbelofte

Emotie in je lezersbelofte is belangrijk om echt een snaar te raken bij een (potentiële) lezer. Het is een fabel dat mensen (alleen) op basis van rationele argumenten beslissen.

Sterker nog: er komt steeds meer onderzoek dat uitwijst dat we al onze beslissingen eerst op basis van emoties nemen en die pas daarna rationeel gaan onderbouwen of vergoelijken.

Maar bij non-fictie wordt het emotionele element van de lezersbelofte nog wel eens vergeten. De belofte richt zich dan op het HoeDoe aspect bij een bepaald probleem of kennistekort, maar vergeet het emotionele resultaat te benoemen als het (kennis)probleem is opgelost. Dat emotionele resultaat kan van alles zijn: minder stress, meer arbeidsvreugde, meer energie, meer rust, meer zelfvertrouwen, minder negativiteit etc.

Emotie toevoegen kan op veel manieren. Door je toon en woordkeus, door voorbeelden toe te voegen die de lezer pakken of door quotes. Bijvoorbeeld van proeflezers of van mensen die je hebt geholpen. En uiteindelijk helpt ook de vormgeving van je voor- en achterflap om die emotie te versterken.

Van lezersbelofte naar boekpromotie

Heb je eenmaal een heldere en uitnodigende lezersbelofte geformuleerd, dan staat het fundament van alle promotie rondom je boek. Je weet wat je waar tegen wie moet zeggen en alles wat je met boekpromotie doet, klopt ook met elkaar. Daarmee leg je de basis voor de verkoop van je boek en is het ook gemakkelijker kiezen uit alle promotietechnieken die je ter beschikking staan.

Vind je boekpromotie toch een lastig onderwerp? Wij kunnen een kant en klaar boekpromotieplan voor je maken waarmee je je boek gericht in de markt zet.

hulp bij boekpromotie

 

 

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019