Een boek bloggen? Maak een plan van aanpak!

Een boek bloggen? Zo maak je een plan van aanpak voor een geslaagd businessboek

In een eerder artikel gaf ik al aan dat het in mijn ogen niet verstandig is om bestaande blogs 1 op 1 te bundelen tot een boek. Toch kun je blogs wel degelijk gebruiken als basis voor een boek. Maar de beste boeken ontstaan nadat er een stevig concept is neergezet. Als je je eerst op je boekconcept concentreert en dat vertaalt naar een blogaanpak, kun je heel goed je boek langzaam vorm laten krijgen met behulp van blogtechnieken. Hoe zo’n plan van aanpak er uit kan zien, lees je hier.

Start met je concept

Een boek is uiteindelijk bedoeld om de marketing van je bedrijf een extra impuls te geven. Het toont bijvoorbeeld aan hoe succesvol je werkwijze is en laat zien over welke expertise je beschikt. Wanneer je nadenkt over een boekconcept, is je expertise idealiter je uitgangspunt: ‘met welke kennis of inzichten help je jouw doelgroep en hoe zet die kennis jou als kennisdeler goed in de schijnwerpers’.

Een goed boekconcept heeft een spanningsboog: er is een beginsituatie van de lezer en als deze je boek heeft gelezen is er een eindsituatie die aanzienlijke verbetering meebrengt. De transitie van begin- naar eindsituatie is je lezersbelofte.

Vertaal je concept naar een inhoudsopgave

De verschillende hoofdstukken in je boek begeleiden de lezer op een prettige manier naar de eindsituatie die je lezer nastreeft. Dat betekent dat er een logische opbouw moet zijn, waarbij er ook een ritme in je hoofdstukken zit. Ze worden bijvoorbeeld steeds op een herkenbare manier opgebouwd. Wees niet bang dat het daardoor saai wordt. Een herkenbare opbouw is juist prettig voor je lezer en stelt hem in staat om je boek in delen te lezen. Tenslotte heeft je doelgroep beperkte tijd en stelt hij het waarschijnlijk zeer op prijs als hij het boek in hapklare brokken tot zich kan nemen.

Van inhoudsopgave naar blogkalender

Je inhoudsopgave is een leidraad voor je blogs in wording. Op basis van de onderdelen van je boek, kun je een overzicht maken van je blogs. Hierbij is het zaak om keuzes te maken: wat komt er op je blog en wat niet? Niet ieder onderwerp is even geschikt voor een blog. Bovendien heeft je boek ‘cement’ nodig: de bruggen tussen de verschillende inhoudsonderdelen. Je blogs kunnen prima op zichzelf staan, maar binnen een hoofdstuk heb je regelmatig tussenstukjes nodig of een start of eind van een paragraaf waarin je nog verwijst naar andere informatie in het vorige of volgende hoofdstuk of paragraaf.

Ook is het soms aan te bevelen om enkele hoofdstukken niet als blog te publiceren. Bijvoorbeeld omdat je met je boek nog iets extra’s wilt bieden aan degenen die alle blogs hebben gelezen.

Maak je overigens geen zorgen over de mogelijkheid dat je blog het aantal kopers van je boek vermindert, dat is zelden het geval. Allereerst zijn de mensen die al je blogs lezen sterk in de minderheid. Ten tweede vinden veel mensen het handig om alles nog eens overzichtelijk bij elkaar te hebben in een boek of ebook. Zo kunnen ze bladeren en later aan de hand van de inhoudsopgave gemakkelijk teruggrijpen op iets dat ze nogmaals willen lezen.

Technische keuzes voor je blog

Ga je een boek bloggen en heb je nog geen blog dan sta je voor een aantal technische keuzes. Waar ga je bloggen? Kies je voor een eigen website of voeg je je blog aan een bestaande website toe? Of kun je starten op een (gratis) blogplatform? In veel gevallen is het verstandig om een blog op je eigen website te starten. Voor je lezer/klant is dat logisch en je kunt eenvoudig een brug maken tussen een blogartikel en een verkooppagina op je website. Vaak is je website al voorzien van een template en is het onderhoud geregeld. Bovendien voegt een blog dynamiek toe aan je website: je website groeit gestaag met onderling gerelateerde onderwerpen en er wordt frequent iets veranderd. In de ogen van Google is dat een pluspunt met als gevolg dat je website hoger in de zoekmachine zal komen.

Voorwaarde voor een blog op je website is wel dat het onderwerp van je blog in een logisch verlengde ligt van je dienstverlening of de producten die je verkoopt.

Zelf een boek bloggen?

Tijdens de training Blog je boek nemen we bovenstaand proces met je door. We houden je een spiegel voor en geven je advies op maat:

  • Welk concept doet recht aan jouw expertise?
  • Wat spreekt je lezersmarkt aan?
  • Hoe vertaal je dat in jouw geval naar een haalbare blogplanning?
  • Hoe kun je je boek en blog zo goed mogelijk promoten, zodat je gaandeweg een eigen publiek opbouwt en al klanten trekt?

Je kunt op individuele basis aan deze training deelnemen, maar we verzorgen hem ook incompany. In dat geval kun je met een team van collega’s gaan bloggen en zorgen wij ervoor dat iedereen precies weet wat hem of haar te doen staat.

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019