Om de lezer van jouw businessboek geboeid te houden van het begin tot het eind, heb je een goede spanningsboog nodig. Bouw die alsof je een brug construeert.
Je kunt zo’n spanningsboog letterlijk zien als een brug: de lezer staat aan de ene kant van het ravijn, jouw boek leidt hem naar de plek aan de overkant – lees: geeft hem de informatie die hij nodig heeft of wenst. Het wegdek waarover de lezer zich voortbeweegt (de lijn van je betoog), wordt gestut door steunpilaren (structuur) en is geconstrueerd uit bouwstenen (hoofdstukken). Om de lezer te verleiden door te lopen (lezen), voorzie je deze robuuste basisstructuur van allerlei versierselen. De constructie krijgt echt stevigheid en karakter door het cement. Jouw eigen stijl.
Wegdek
Net zoals een roman of thriller zorgvuldig is opgebouwd, is het ook voor een businessboek belangrijk dat er lijn in zit. Een lijn van betoog die de lezer gladjes van het ene naar het andere hoofdstuk leidt. Die communiceer je met een goede titel, ondertitel en de flaptekst.
Steunpilaren
De lijn van je businessboek rust op een structuur, Zo verstevig je de weg waarover de lezer gaat en krijgt hij vertrouwen in jou als schrijver. Hoe plaats je die pilaren? Het lijkt misschien een open deur, maar belangrijk is dat je businessboek altijd een begin, een midden en een eind heeft.
Het begin van je boek moet de lezer uitnodigen om de eerste stap op de brug te zetten. Dat doe je door meer informatie te geven over het onderwerp. Maar ook over wat jou als auteur drijft en hoe de lezer het boek kan lezen. Het begin is ook letterlijk het begin van je boek: de inhoudsopgave, het voorwoord en de inleiding.
Het midden is voor jou als schrijver essentieel. Je wilt ervoor zorgen dat de lezer de weg voor zich blijft zien en vertrouwen heeft dat je hem gaat brengen waar hij wil zijn. Dat je de informatie gaat geven die hij uit je boek wil halen. In het midden hebben de steunpilaren de vorm van onderwerpen die je aansnijdt op het moment dat je ze nodig hebt om je verhaal te ondersteunen. Het is dus zaak om die pilaren op een logische manier te plaatsen. Ze worden gevormd door delen en hoofdstukken.
Met het eind rond je je businessboek zo af dat de lezer met een goed gevoel aan de andere kant van die brug af stapt en met een nieuwe blik op het landschap zijn weg vervolgt. Zorg ervoor dat je alle kanten van jouw betoog hebt belicht en dat er geen losse eindjes zijn, onbesproken onderwerpen waarmee je de lezer loslaat. Dit krijgt vorm in een samenvatting, overzicht van bronnen, een register een dankwoord en – niet te vergeten – informatie over jou als auteur, je bedrijf en de manier waarop je de lezer verder nog van dienst kan zijn.
Bouwstenen betoog en spanningsboog
De bouwstenen van je betoog (het wegdek) zijn de hoofdstukken. Afgezien van het feit dat je ze op een voor de lezer logische plek plaatst, moeten ze ook logisch zijn opgebouwd. Dat ze ook een begin, een midden en een eind hebben. Vergeet niet om het begin en het eind te gebruiken om de overgang tussen twee hoofdstukken glad te laten verlopen. Zodat de lezer zonder struikelen van de ene bouwstenen overstapt naar de ander.
Om de lezer houvast te bieden – en daarmee vertrouwen te geven – is het aan te bevelen om dezelfde hoofdstukonderdelen steeds op dezelfde plekken terug laten komen. Een quote om het hoofdstuk mee te openen, bijvoorbeeld, een stukje theorie, een praktijkvoorbeeld, een illustratie en misschien vragen als reflectie voor de lezer om het hoofdstuk mee af te sluiten.
Versierselen
De verhaallijn uit je boek, het wegdek waarover de lezer loopt, bouw je op aan de hand van de hoofdstukken, de bouwstenen. Om het lopen te veraangenamen, kun je die bouwstenen versieren. Zodat de lezer geïnteresseerd blijft, iets te zien heeft, iets te beleven onderweg. Versierselen kun je toevoegen in allerlei vormen, die zich vaak wel aandienen bij jouw onderwerp. Praktijkvoorbeelden die je theorie verlevendigen. Testjes, illustraties, tabellen, meditaties, quotes. Je hebt ze niet nodig om je verhaal te vertellen, maar ze maken het de lezer wel aangenamer om het verhaal de volgen en te onthouden.
Cement
Al deze onderdelen zijn nog geen brug als ze niet stevig aan elkaar zitten. Het cement tussen steunpilaren, bouwstenen, wegdek en versierselen is jouw eigen stijl. De manier waarop je je verhaal vertelt, je betoog kruidt, de humor die je wel of niet gebruikt, de woorden die je kiest. Denk niet dat je in een boek altijd een zakelijke toon aan moet slaan. Mensen doen zaken met mensen, dus wees niet bang om het boek op je eigen manier te schrijven. Met jouw persoonlijke touch zet je je eigen handtekening onder je verhaal. Of om in de beeldspraak te blijven: aan de constructie van de brug herkent men de architect.
Spanningsboog als deel van je boekconcept
Met een businessboek dat lekker leest en boeit, bereik je een grotere lezersgroep en maak je uiteindelijk meer impact. Wil je een deskundig advies voor je boekconcept en spanningsboog? Dat kan natuurlijk. Hier lees je hoe we je kunnen helpen.