Yes, een eigen boek! Eh, maar waarom ook weer?

Een eigen boek

Elke professional die aan een boek werkt, komt op een zeker moment op een punt waarop hij zich zuchtend afvraagt ‘waarom ben ik hier ook alweer aan begonnen?’.

Elk boek brengt zijn eigen hindernissen met zich mee en dat geldt ook voor elke auteur. Schrijfblokkades, beslommeringen met het werk of thuis, research die niet vlot, redigeren tijdens het schrijven, je afvragen wie er in vredesnaam op je boek zit te wachten… Het zijn maar een paar van de hobbels die je moet nemen.

Dus, WAAROM ben je hier ook alweer aan begonnen?

De voordelen van een eigen boek

Om jezelf de benodigde stimulans te geven om dóór te gaan met je boek, hier nog eens de voordelen van een eigen boek op een rij.

1. Een eigen boek versterkt je persoonlijke merk

Of je nu ondernemer bent, in loondienst of de twee combineert, personal branding is onmisbaar. Een boek laat zien waar je expertise zit en werkt 100 keer beter dan een cv.

2. Een boek vestigt je autoriteit

Je schreef er een boek over dus je moet er wel verstand van hebben. Zelfs als je zelf nog wel eens twijfelt en meer oog hebt voor wat je nog niet weet, de buitenwereld ziet dat toch echt anders. JIJ bent de expert. Zowel klanten, nieuwe bazen, evenementen die sprekers zoeken als journalisten denken er zo over. Wacht maar af!

3. Een boek gooien mensen niet weg

Websites en blogs worden gelezen en vervolgens weer verlaten. Tijdschriften en kranten belanden na afloop bij het oud papier en digitale downloads blijven vaak ongelezen. Maar een papieren boek krijgt een plek in boekenkast, tas of op het bureau of nachtkastje. En blijft daar vaak jaren. Is het boek gelezen dan wordt het zelfs uitgeleend. Een papieren boek is dus een blijvertje.

4. Een boek vergroot je netwerk

Mensen lezen over je boek, kopen of lenen je boek. En als ze het interessant vinden willen ze graag een connectie met de schrijver. Op social media of in een persoonlijke ontmoeting. Zo vergroot je je netwerk en je wereld. Je zult namelijk zien dat je vaker wordt uitgenodigd voor van alles.

5. Een boek vergroot je zichtbaarheid

Als Dorus Doorsnee zal je niet snel gebeld worden door een journalist die benieuwd is naar je mening of je adviezen. Maar als Expert ligt dat heel anders. Je wordt genoemd, gevraagd en ondervraagd en hup, je zichtbaarheid neemt direct toe.

6. Van expert naar spreker

Misschien zit je er helemaal niet op te wachten en blijf je liever achter de schermen actief als expert. Maar mocht je graag naar buiten treden dan komt het best goed uit dat je gevraagd wordt als spreker of panellid.

7. Een boek als binnenkomer

Bijna niets is zo lastig en niet-leuk als koude acquisitie. Maar het is heel anders als je bij binnenkomst je eigen boek kunt overhandigen als (relatie)geschenk. Dat doen weinigen je na en het verrast je gesprekspartner op een prettige en professionele manier. Bovendien heb je meteen een leuk onderwerp om het ijs te breken.

Dus, loop je binnenkort vast en word je overmand door twijfels of je wel moet beginnen aan dit boek of er mee door moet gaan? Dan helpt bovenstaand lijstje je hopelijk en besef je weer hoeveel een boek je kan brengen!

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2017