Gebruik de functie leesbaarheidsstatistieken in Word

leesbaarheidsstatistieken in Word helpen je om de leesbaarheid van je tekst te verbeteren

Word heeft een handig hulpmiddel waarmee je voor jezelf na kunt gaan of je kersverse tekst voldoende leesbaar en begrijpelijk is. Deze functie zit een beetje verstopt in de spellingscontrole onder de naam ‘leesbaarheidsstatistieken’. Met deze functie kom je meer te weten over de leesbaarheid van je tekst, omdat het meet hoeveel lijdende zinnen je gebruikt en hoe lang je zinnen gemiddeld zijn.

Het gebruik van de functie leesbaarheidsstatistieken

De functie leesbaarheidsstatistieken schakel je als volgt in:

  1. Klik op het tabblad Bestand en vervolgens op Opties.
  2. Klik op Controle.
  3. Controleer of onder ‘Bij het corrigeren van de spelling en grammatica in Word’ het selectievakje ‘Grammatica tegelijk met spelling controleren’ is ingeschakeld.
  4. Selecteer Leesbaarheidsstatistieken weergeven.

Als je deze functie hebt ingeschakeld, open je het bestand dat je wilt controleren op leesbaarheid. Klik op de knop voor de ‘gewone’ spellingcontrole en controleer het document. Als dat is gebeurd en je klikt aan het eind van de controle op OK, dan krijg je een afzonderlijk venster met alle informatie weergegeven over de leesbaarheid van het document.

Zo zie je in dit venster onder andere hoe lang je zinnen gemiddeld zijn. De begrijpelijkheid van je tekst neemt af, naarmate je zinnen langer worden. Probeer te voorkomen dat de gemiddelde zinslengte langer is dan 10 woorden en je bent op de goede weg om prettig leesbaar te schrijven. Probeer daarbij ook lange met korte zinnen af te wisselen, dat vinden lezers sowieso fijn. Het percentage lijdende zinnen zou ook heel laag moeten zijn. Zelf probeer ik maximaal 1% lijdende zinnen in een tekst te hebben. Nul procent zou nog mooier zijn, maar soms ontkom je niet aan een lijdende zinsconstructie.

Wil je ondersteuning bij het schrijven?

zoek je een schrijfcoach

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2020