Een pareltje in het magazijn

parel in het magazijn

‘Een goed boek verkoopt zichzelf’. ‘Ik doe niets aan boekpromotie, dat doet mijn uitgever maar’. ‘Ik schrijf veel liever dan dat ik aan PR doe’.  Dit zijn slechts enkele reacties van auteurs van wie het manuscript vordert en voor wie de vraag opdoemt hoe ze het boek aan de man gaan brengen.

Boekpromotie is een lastig onderwerp dat direct allerlei associaties oproept. Van mensen die op elke borrel of bijeenkomst te pas en te onpas een exemplaar van hun boek uit hun tas toveren tot auteurs die op social media tot in detail uitweiden over hun vorderingen met schrijven, uitgeven en verkopen.

Hoe bedrijf je dan boekpromotie zonder opdringerig over te komen? En werkt het eigenlijk wel? Auteur Peter Hein beschrijft op de website van Buzzboeken gedetailleerd hoe hij en zijn uitgever met succes zijn eerste boek aanprezen en hoe dat al snel tot een tweede druk leidde. Toch vraagt hij zich af wat exact de bijdrage van de verschillende acties is geweest.

Ondanks deze terechte vragen, kan ook een goed geschreven en actueel boek niet zonder promotie. Er verschijnen zoveel boeken dat je onmogelijk van de lezer kan verwachten dat hij bijhoudt wat er verschijnt, zelfs niet in diens favoriete genre of over diens favoriete onderwerp. Daarvoor heeft die lezer een extra duwtje nodig in de vorm van iets dat de aandacht vestigt op het pas verschenen boek.

Keuzes maken en kiezen wat bij je past

Om te voorkomen dat je boekpromotie te weinig zoden aan de dijk zet en bovendien veel energie opslokt, zijn er twee gulden regels bij boekpromotie. De eerste is dat je een beperkt aantal promotiemiddelen kiest. Vaak adviseer ik schrijvers dat ze zich op twee of drie middelen concentreren. Bijvoorbeeld een blog in combinatie met een social media platform en PR, netwerkevents, spreken op bijeenkomsten of gastbloggen als derde ingrediënt.

Die mix is voor iedereen anders en afhankelijk van auteur, boek en doelgroep. Kijk waar je de doelgroep van je boek kunt bereiken en of zij op die plek openstaan voor jouw verhaal of boodschap. Hoewel er ruim 9 miljoen Nederlanders op Facebook zitten, wil dat nog niet automatisch zeggen dat Facebook een goed social medium is voor jouw boek. Dat hangt heel erg af van de aansluiting tussen onderwerp of genre en of dit aansluit bij wat mensen op Facebook doen.

Van doorslaggevend belang zijn ook de voorkeuren van de auteur zelf. Vindt deze Facebook een horror, dan heeft het geen enkele zin om Facebook in te zetten. De weerzin zal niet tot inspirerende berichten leiden.

Op tijd beginnen

Wat voor elk boek en elke vorm van boekpromotie geldt is dat je het best maar tijdig kunt beginnen. Het kost tijd om een publiek op te bouwen dat geïnteresseerd is in jouw verhaal. Bovendien moet je boodschap meermalen gezien of gehoord worden voor iemand er echt iets mee doet. Dat kost allemaal tijd. Mensen kopen (lezen) bij voorkeur van iemand die ze kennen, mogen en in het geval van non-fictie ook vertrouwen. Het kan met gemak een half tot een heel jaar duren voor je zo ver bent.

Op tijd beginnen geeft je ook de gelegenheid om te evalueren en waar nodig bij te sturen. Misschien blijkt een social medium toch minder op te leveren dan je dacht.

Vergeet de pers niet

Hoe mooi sociale media ook lijken, de ‘gewone’ media kunnen veel voor je betekenen. Ze hebben een groot bereik en worden over het algemeen vertrouwd. Als zij je boek of jou als auteur vermelden, is dat van grote waarde. Op deze site staat een checklist met 10 punten om meer aandacht van de pers te krijgen.

Je boek op de plank. Van de boekwinkel!

Zo helpt boekpromotie een boek dat uitstekend geschreven is en een pakkend onderwerp heeft aan een groter publiek. Zonder promotie eindigen zelfs de mooiste boekenpareltjes op de stoffige planken van het boekenmagazijn…

Terwijl je je boek juist op die andere plank wilt hebben!
hulp bij boekpromotie

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2017