Denk vanaf het begin aan de PR van je boek

PR van je boek

Als we met een ondernemer aan het concept van zijn boek werken, speelt marketing daar een belangrijke rol in. Misschien vind je dat wat ver gaan en ben je van mening dat een boek een spontaan idee moet volgen. Maar wij zien keer op keer dat als je de marketing van je bedrijf en je boek direct verwerkt in je concept, dit een boek alleen maar sterker maakt.

Een van de belangrijke aspecten van boekpromotie is de PR van je boek: welke aandacht zouden massamedia aan je boek kunnen geven?

Een boek verkoop je niet alleen

Een goed geschreven boek dat interessant is voor de beoogde doelgroep is nog geen verkoopsucces. Je kunt je nog zo voornemen om veel tijd in de boekpromotie te stoppen, maar in je eentje is je reikwijdte beperkt. Wil je veel aandacht voor je boek, dan is het zaak om anderen te vragen je boek bekendheid te geven. Massamedia zijn dan een voor de hand liggende partij om in te schakelen.

Maar massamedia laten zich niet voor jouw verkoopkarretje spannen. Je zult hen echt iets waardevols moeten bieden dat relevant is voor hun lezers, kijkers, luisteraars of bezoekers. Dat lukt beter als je jezelf al bij het invullen van je boekconcept een aantal vragen stelt.

Aandacht voor de PR van je boek

  1. Wie is mijn beoogde lezer en met welke lezers van welke massamedia komt deze lezersgroep overeen?
  2. Waar publiceren deze massamedia normaal gesproken over? Wat heeft hun interesse? Is mijn boodschap voor hen interessant? Of kan ik een draai aan de boodschap van mijn boek geven, zodat deze interessant is voor deze media? Een gespecialiseerd bureau kan je bij zo’n merkstrategie helpen.
  3. Zijn er specifieke journalisten of bloggers die gespecialiseerd zijn in mijn onderwerp?
  4. Heb ik een duidelijke mening over het onderwerp van mijn boek? Waar wijkt deze mogelijk af van gangbare meningen en leent die zich voor een interessante discussie?
  5. Waarin is dit boek anders dan andere boeken over een vergelijkbaar onderwerp?
  6. Welke aandacht hebben die vergelijkbare boeken en hun auteurs gekregen en waar? Kan ik daar gebruik van maken?
  7. Speelt mijn boek in op maatschappelijke trends of discussies?
  8. Kan ik het boek laten verschijnen op een moment dat er al meer aandacht is voor mijn onderwerp?
  9. Welke media zijn er in mijn regio en hoe kan ik deze interesseren? Als inwoner van de regio heb je vaak al een streepje voor, maak daar gebruik van met een boodschap die daar op aansluit.
  10. Met welke mediumtypen voel ik me het meest vertrouwd? Heb je een voorkeur voor print, visuele media of luistermedia, omdat je weet dat je daar goed uit de verf komt?

Natuurlijk is de PR van je boek niet het belangrijkste en staat je expertise en affiniteit met het onderwerp voorop bij het formuleren van een boekconcept. Tenslotte is het doel van je boek om je status als expert te vergroten (onder andere). Maar door al direct over de PR waarde van je boek na te denken, maak je de kans op aandacht in de media groter en geef je jezelf al direct de gelegenheid om ideeën voor een persbenadering te bedenken en te laten rijpen.

hulp bij boekpromotie

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019