Boek in eigen beheer: de vormgeving van een boek

Vormgeving van een boek, waar let je op als je in eigen beheer uitgeeft

 

Triest maar waar: een boek in eigen beheer verraadt zichzelf soms in één oogopslag. Oorzaak: een matige vormgeving. Gaven we in een eerder artikel aan hoe belangrijk een goede redactie is, de vormgeving doet daar niet voor onder. Deze bepaalt namelijk de eerste indruk en draagt bovendien bij aan de leesbaarheid van je boek.

Hoe zorg je dan voor een goede vormgeving? Waar moet je op letten?

Bij de vormgeving van een boek spelen de volgende zaken een rol:

  • De uitstraling en verleidingskracht van de buitenkant
  • De leesbaarheid van het binnenwerk
  • Enkele praktische aspecten

Laat je omslag het verkoopwerk voor je doen

Het zal je niet verbazen dat een mooi vormgegeven omslag de verkoop van je boek stimuleert. Maar wat is ‘mooi’ als het om een boek gaat? En wat verkoopt? Een mooi omslag is altijd subjectief, maar je kunt er wel degelijk voor zorgen dat je omslag niet alleen bij jou in de smaak valt, maar ook bij je doelgroep. Bijvoorbeeld door met een vormgever drie varianten van een omslag te laten maken en die te testen. Beeld- en kleurgebruik in je omslag zijn essentieel en moeten verband houden met inhoud en doel van je boek. Dat betekent niet dat je de clichés uit je branche moet overnemen, liever niet zelfs, maar wel dat er herkenningspunten zijn. Zo sluit je omslag aan bij verwachtingen van lezers. Tegelijkertijd wil je ook dat je boek positief opvalt tussen andere boeken. Dat betekent dat je voor andere kleuren zou kunnen kiezen of voor een andere indeling dan men gewend is. Een professionele vormgever kan je hier heel goed in adviseren en komt als het goed is met denkrichtingen waar je zelf nog niet aan gedacht had.

De achterzijde van je omslag vervult tevens een belangrijke rol in het verleidingsproces, allereerst vanwege de wervende verkooptekst, maar ook hier is vormgeving van belang voor de tweede indruk en voor het prettig tot je kunnen nemen van de geboden informatie.

Het binnenwerk van je boek

Tijdens onze trainingen, nemen we altijd uiteenlopende boeken mee met heel verschillende vormgeving. Wat opvalt, is dat deelnemers dan regelmatig afknappen op het binnenwerk. Ook hier speelt persoonlijke smaak wel een rol, maar het binnenwerk bepaalt niet alleen of iemand een boek wil kopen, maar ook of hij het echt blijft lezen. En uiteindelijk wil elke auteur toch echt dat zijn boek helemaal wordt gelezen…

Voor de leesbaarheid van het binnenwerk gelden vrij universele regels over het lettertype en de grootte ervan, over regelafstand en over kantlijn gebruik. Vormgevers van boeken weten binnen welke marges ze moeten werken om een boek goed leesbaar te houden en toch te spelen met een frisse opmaak. Ze zorgen er ook voor dat er geen vreemde afbrekingen ontstaan en dat afbeeldingen scherp en duidelijk overkomen. Ga je met een vormgever in zee, verzeker je er dan van dat deze de do’s en dont’s van boekvormgeving kent.

Praktische aspecten van de vormgeving van een boek

Ten slotte zijn er nog allerlei kleine, praktische aspecten van belang voor de vormgeving. Een boek dat verkocht wordt via boekwinkels moet bijvoorbeeld voorzien zijn van een barcode. Die barcode moet precies goed op je omslag komen. Wordt hij te groot of te klein dan kan de scanner bij de kassa er helemaal niets meer mee, wat voor ergernis en gemiste verkopen zorgt.

Staat je boek ook online in de etalage, dan wordt je omslag verkleind tot het formaat van een luciferdoosje. Dat betekent dat titel en auteur ook op dat miniformaat nog steeds leesbaar moeten zijn

Een professionele vormgever selecteren en benaderen

Bij Boezzt beschikken we over een netwerk van goede vormgevers, die gewend zijn om boeken op te maken. Voor ons is die ervaring essentieel. Ga je zelf op zoek naar een vormgever, zoek dan boeken op waar je zelf van onder de indruk bent en kijk wie de vormgeving heeft gedaan. Vervolgens zie je op de site van deze vormgever ook ander werk en weet je of er een mogelijke match is. Een alternatief is om de vormgever van je huisstijl te benaderen. Dat heeft als voordeel dat deze jouw merk al kent, maar als nadeel dat deze waarschijnlijk geen ervaring heeft met boeken en zich daar eerst in moet verdiepen.

Als je eenmaal een vormgever hebt geselecteerd, dan wil deze gebriefd worden. Zo’n briefing opstellen is niet altijd gemakkelijk. Wat helpt is om boeken te verzamelen die je aanspreken en voorbeelden te laten zien van zowel omslagen als binnenwerk om aan te geven wat je wel en niet zoekt. Daarnaast wil een vormgever allerlei praktische aspecten van je weten, zoals formaat van je boek, aantal pagina’s, typen afbeeldingen en kleurgebruik.

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2017