De b1 tekst: een begrijpelijke zakelijke tekst schrijven

B1 tekst zo schrijf je een begrijpelijke tekst

Marja Duin publiceerde op daretoo.nl een uitgebreid artikel over het schrijven van een begrijpelijke, zakelijke tekst. In redacteurstermen spreek je dan over een B1 tekst. Als je tekst omschreven kan worden als een B1 tekst betekent het dat je tekst voor 95% van de Nederlanders te begrijpen is. Schrijven op B1 niveau is daarom een mooi streven, maar als je op zoek gaat naar heldere richtlijnen voor een B1 tekst loop je al snel vast omdat die richtlijnen er niet zijn.

Gelukkig weet Marja raad en geeft ze je hier bruikbare handvatten voor het schrijven van een begrijpelijk tekst.

10 Kenmerken van begrijpelijke teksten

De basis van een begrijpelijke tekst ligt in de mate waarop deze aansluit bij de lezer. Daarnaast zal elke schrijver die wil dat zijn boodschap goed overkomt, streven naar een aantal technische kenmerken:

2. Logische opbouw

3. Heldere opbouw door gebruik van koppen en tussenkoppen

4. De belangrijkste informatie staat aan het begin van de alinea

5. De verbanden tussen zinnen en alinea’s zijn duidelijk

6. Actieve schrijfstijl, met voorbeelden of illustraties

7. Aantrekkelijke schrijfstijl, met voldoende variatie

8. Korte, eenvoudige zinnen, die variëren in lengte

9. Gebruik van woorden die iedereen kent

10. Correct taalgebruik

Vaak houd je hier als schrijver vanzelf al rekening mee, maar deze tien punten zijn goed te gebruiken om je tekst te checken als hij klaar is.

In 5 stappen naar je eigen B1 tekst

Om een begrijpelijke tekst volgens B1 criteria te schrijven, doorloop je 5 stappen:

Stap 1: Neem de lezer als uitgangspunt

Stap 2: Kies de meest logische structuur van je tekst

Stap 3: Ga schrijven

Stap 4: Redigeer

Stap 5: Corrigeer

Lees de uitgebreide beschrijving van de 5 stappen op Daretoo ►►

About Boezzt

Boezzt is een initiatief van Marja Duin en Linda Krijns. Samen bundelen ze jarenlange ervaring op het gebied van redactie, uitgeven en (boek)marketing. Marja heeft bij verschillende grote uitgevers gewerkt en heeft honderden boeken geboren laten worden. Linda is gespecialiseerd in contentmarketing: deel kennis en waarde en laat klanten zien hoe goed je bent.

© 2012-2017