Boekentips voor non-fictie schrijvers

Er zijn veel boeken in omloop die je kunnen helpen bij het schrijven van een non-fictieboek. Hier vind je een selectie van de boeken die we zelf handig en handzaam vinden. De linkjes verwijzen je naar Bol, maar wij kopen zelf veel bij onze plaatselijke boekhandels.

Hopelijk heb je iets aan deze boekentips. Zoek je iets speciaals? Vermeld het onderaan dit artikel en we laten je weten welk boek je in onze ogen goed zou kunnen gebruiken.

onze boekentip De schrijfbijbelDe schrijfbijbel, TenPages

In De schrijfbijbel delen diverse redacteuren van gerenommeerde uitgeverijen hun tips om beter te schrijven. Met onder andere tips voor non-fictie, uitgeven, de boekhandel en de marketing van je boek. Behalve de hoofdstukken bevat het boek ook allerlei korte citaten en bijtklare brokken informatie.

 

Schrijfwijzer Jan RenkemaSchrijfwijzer, Jan Renkema

Het is een investering maar dan heb je de vraagbaak bij de hand die je helpt om correct Nederlands te schrijven. Jan Renkema is hoogleraar tekstkwaliteit aan de Universiteit van Tilburg. Daarvoor was hij onder andere taalkundig adviseur bij de Tweede Kamer en eindredacteur van Onze Taal.

Schrijfwijzer geldt al vele jaren als het naslagwerk voor schrijvend Nederland en Vlaanderen en de laatste editie is herzien in 2012.

Everybody writesEverybody writes, Ann Handley

Alleen in het Engels verkrijgbaar, maar dan heb je wel een leerzame hoe-doe gids. Hoewel de tips op de Engelse taal slaan, is het niet moeilijk om die naar het Nederlands taalgebied te vertalen. Everybody writes laat je zien hoe je jouw verhaal op een goede manier kunt vertellen. Of je dat nu in boekvorm doet, in blogartikelen, nieuwsbrieven of een andere manier. Handley heeft zelf flink wat succesvolle boeken op haar naam staan en is de drijvende kracht achter een van de meest toonaangevende marketingblogs in de VS.

AuthorpreneurAuthorpreneur, Nina Amir

Kort maar krachtig eBook waarvan de aanschaf je geen vermogen kost (momenteel nog geen drie euro). Het kan je echter een veelvoud aan inkomsten opleveren, omdat het je ideeën aanreikt om extra inkomsten uit je boek te halen. Amir geeft in Authorpreneur in korte hoofdstukken aan met welke stappen je je boek kunt vertalen naar webinars, workshops, spreekbeurten en presentaties. Je kunt er enorm veel ideeën opdoen, en diensten en producten verzinnen waar je nu nog helemaal niet bij stil staat.

how to blog a bookHow to blog a book, Nina Amir

Nina Amir helpt je stap voor stap bij het schrijven van een boek door te bloggen. Ze geeft aan hoe je start met een concept, dat vertaalt naar een serie geplande blogs, hoe je je blog promoot en hoe je een uitgever kunt interesseren voor het boek dat het eindresultaat moet zijn. How to blog a book is uitermate praktisch en ook toepasbaar in Nederland al moet je hier en daar misschien waken voor al te Amerikaanse acties die hier niet mogelijk of minder geslaagd zijn.

The art of social mediaThe Art of Social Media, Guy Kawasaki & Peg Fitzpatrick

Kawasaki is zelf auteur van diverse bestsellers en heeft zijn boeken zowel via gerenommeerde uitgevers als in eigen beheer gepubliceerd. Dit boek gaat niet over schrijven, maar het bevat super handige tips voor social media. The Art of Social Media is een pocket die je in een uur of 2 doorleest en waar je allerlei praktische tips voor de promotie van je boek uit kunt halen.

 

 

 

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019