Boeiend schrijven? Geef de praktijk een plaats!

Boeiend schrijven? Zo breng je de praktijk in je boek

Werk je aan een boek waarmee je je zakelijk wilt profileren? Dan is de kans groot dat je je hebt afgevraagd hoe je je boek interessant houdt. Wij komen regelmatig ondernemers tegen die ertoe neigen vooral vakkennis in hun boek te verwerken, waardoor de tekst droog wordt, niet gemakkelijk te verteren. Hoe kun je dat voorkomen en juist boeiend schrijven? Geef de praktijk een plaats in je boek.

Een boek kun je zien als een brug: de lezer bevindt zich voordat hij begint te lezen op een bepaalde plek, maar op een heel andere als het boek uit is. Als schrijver ben je dus een bruggenbouwer, je zorgt ervoor dat de lezer kan reizen: door een fantasiewereld als je fictie schrijft, of door een kennisgebied als je non-fictie schrijft. In beide gevallen is het belangrijk dat de lezer de reis als aangenaam ervaart. Je wilt toch dat hij de hele brug oversteekt nietwaar?

Bouwen met theorie en praktijk…

Je vakkennis vormt het fundament onder je brug, de basis van je boek, maar met je praktijkervaring kun je de brug versieren. De reis/het lezen wordt daardoor voor de lezer niet alleen aangenamer, en passant raakt hij er door de mengeling van praktijk en theorie ook steeds meer van overtuigd dat de gang over de brug hem iets gaat brengen. Dat je boek de moeite waard is. Dat jij als ondernemer de moeite waard bent.

Hoe kun je boeiend schrijven?

Er zijn heel veel manieren waarop je de praktijk kunt verwerken in je boek. Zo heeft een van onze klanten, die een boek heeft geschreven over zijn visie op het bankwezen, voordat hij met schrijven begon allerlei artikelen verzameld over de financiële wereld. Fragmenten daaruit heeft hij opgenomen in zijn betoog. Daarmee geeft hij de lezer even rust voordat hij weer verder gaat lezen.

Een andere klant, werkzaam als scheidingsadviseur, heeft ervoor gekozen om de probleemsituaties die ze tegenkomt in de praktijk in haar boek op te nemen als cartoons. Herkenbaar en humoristisch. Het brengt lucht in een wat zwaarder onderwerp.

Zo kun je ook uitspraken van bekende personen, recepten, quotes van klanten of medewerkers, tabellen, grafieken en foto’s, kortom: voorbeelden uit de alledaagse praktijk, gebruiken om de vakkennis die je wilt laten zien aan met je boek levendig te maken en het lezen te veraangenamen.

About Marja Duin

Marja Duin is redacteur en heeft sinds 2012 een schrijfadvies- en redactiebureau: Marja Duin RedactieKracht. Ze heeft zich toegelegd op bedrijfscommunicatie en schrijft en redigeert nu vooral zakelijke teksten. Af en toe werkt ze nog aan een boek in opdracht van een Nederlandse uitgever.

© 2012-2017