Baken je onderwerp af! Ga mindmappen.

mindmappen boek

Als je enthousiast bent over je vak, raak je er vaak niet over uitgepraat. Op feestjes en in de kroeg loopt dat meestal niet uit de hand, want je gesprekspartners willen hun verhaal ook kwijt. Maar als je een boek schrijft over je expertise, is het zaak jezelf in te perken. Met een goed afgebakend onderwerp voorkom je dat je klant overvoerd raakt, maar toon je wel je vakmanschap.

Probleem en oplossing in een mindmap

Net als in een thriller of een roman, heb jij als ondernemer ook een verhaal te vertellen: het begint bij het probleem van je klant en eindigt bij de oplossing die jij daarvoor kunt bieden.

  • Kies voor je boek dus één lijn van betoog
  • Selecteer een aantal onderwerpen die jouw verhaallijn ondersteunen

Maar wat kun je doen als je te veel onderwerpen hebt om over te schrijven? Mijn advies: ga mindmappen.

Mindmappen

Met een mindmap krijg je grip op al de ideeën die in je hoofd rond dwarrelen. Als je een mindmap hebt gemaakt, heb je een overzicht van alle facetten van jouw onderwerp. Door te mindmappen zie je sneller welke onderwerpen voor jouw verhaal belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Bovendien is eerder duidelijk welke structuur geschikt is voor je boek, je kunt de lijn van je betoog beter onthouden en ten slotte schud je met het maken van en mindmap je creativiteit wakker.

Zo begin je

  • Neem tekenpapier, gekleurde stiften
  • Gebruik woorden, maar ook tekeningetjes
  • Stel voor jezelf een tijd. Aan een kwartier of half uur heb je meestal wel voldoende

Ga dan als volgt te werk

  • Zet je hoofdonderwerp in het midden van een blad
  • Noteer alles wat je daarover wilt/kunt zeggen eromheen (korte bewoordingen of tekening)
  • Maak verbindingen (takken) met hoofdonderwerp
  • Noteer om elk gevonden punt wat je daarover wilt/kunt zeggen (korte bewoordingen of tekening)
  • Maak verbindingen met subonderwerpen

Dan krijg je zoiets als dit:

 

mindmapboezzt

Selecteer de ingrediënten voor je boek uit de mindmap

Nu heb je de meeste onderwerpen die je in je boek zou kunnen verwerken waarschijnlijk wel bij elkaar gevonden.

Bekijk je mindmap vervolgens eens goed: wat zie je als je ernaar kijkt?

  • Wat springt er in het oog?
  • Is er iets dat je heel interessant vindt?
  • Is er een onderdeel waar je heel enthousiast van wordt?
  • Is er een onderdeel dat veel nauwkeuriger omschreven is dan de rest?
  • Is er een stuk van de tekening dat je eigenlijk niet bekijkt?

Net als bij een roman geldt ook voor jou: het is nodig om het verhaal op een spannende manier te vertellen. Je moet de lezer tijdens het hele boek blijven boeien om hem te kunnen overtuigen dat jij een oplossing hebt voor zijn probleem!

  • Selecteer dus als eerste de onderwerpen die je zeker nodig hebt om je betoog op te zeggen.
  • Kies daarna de onderwerpen die jouw verhaallijn ondersteunen (denk aan praktijkverhalen en -voorbeelden)
  • En voeg daar vervolgens de elementen aan toe die je verhaal kruiden (zoals tips, oefeningen, verwijzingen)

Schrap in je mindmap

Let op: niet alles wat je op de mindmap hebt aangetekend hoef je dus te gebruiken in je boek. Sterker nog: doordat je alles in kaart hebt gebracht, zie je ook eerder wat je niet hoeft of kunt gebruiken. Zet dus een kruis door de onderwerpen die

  • Je niet boeien
  • Een ander al goed heeft beschreven
  • Gaan over iets dat jij heel leuk vindt, maar voor jouw verhaal – als je heel eerlijk bent – eigenlijk niet ter zake doen. Bewaar ze voor een ander boek.

Ga schrijven

Als je nog niet wist hoe je je boek zou opbouwen, heeft zich tijdens het mindmappen waarschijnlijk een lijn voor je boek ontwikkeld. En ook als je het al wel wist, zal die lijn nu in ieder geval duidelijker zijn, nu je alle aspecten van je betoog op een rij hebt.

  • Maak een inhoudsopgave
  • Hang je mindmap op een plek waar je hem tijdens het schrijven kunt zien.
  • Begin je hoofdstukken in te vullen

Werp tijdens het werken aan je boek regelmatig een blik op je mindmap, daarmee herinner je jezelf aan de belangrijkste lijn van je boek. Zo weerhoud je jezelf ervan al te veel uit te weiden en de lijn van je verhaal onduidelijk te maken. Maar je kunt wel al je enthousiasme leggen in de onderwerpen die je wel hebt geselecteerd.

Met een goed afgebakend onderwerp voorkom je dat je klant overvoerd raakt, maar toon je wel je vakmanschap. Veel succes!

 

About Marja Duin

Marja Duin is redacteur en heeft sinds 2012 een schrijfadvies- en redactiebureau: Marja Duin RedactieKracht. Ze heeft zich toegelegd op bedrijfscommunicatie en schrijft en redigeert nu vooral zakelijke teksten. Af en toe werkt ze nog aan een boek in opdracht van een Nederlandse uitgever.

Comments

  1. Flipje zegt:

    Fijn zo’n goed uitgewerkt schema. En het helpt echt!

© 2012-2020