De 7 ingrediënten van een overtuigende inhoudsopgave

De 7 ingrediënten van een overtuigende inhoudsopgaveHet concept van je boek is enorm belangrijk: het bepaalt of iemand geïnteresseerd raakt in je boek. Dat begint met de titel, gevolgd door de flaptekst. De volgende stap die een lezer neemt, is de inhoudsopgave van je boek verkennen. Deze stap maakt de inhoudsopgave van groot belang voor de koopbeslissing. De inhoudsopgave moet een volledig en aantrekkelijk beeld geven van de inhoud van het boek. Dat geldt zowel voor verkoop in de ‘gewone’ boekwinkel als in de online boekwinkel. Veel online boekwinkels tonen immers enkele pagina’s van elk boek. De inhoudsopgave maakt daar bijna altijd deel van uit. Zorg dus dat de inhoudsopgave op orde is en recht doet aan de inhoud van je boek door alle gewenste ingrediënten van een inhoudsopgave te benoemen. Dat zijn:

1. Inleiding van je boek

De inleiding is de perfecte manier om verwachtingen te scheppen en te managen. Je geeft aan waar je boek over gaat en wat het de lezer brengt in termen van oplossingen en werkwijze. Een goede inleiding zorgt er voor dat je lezer nog meer zin in het boek krijgt.

2. Hoofdstukken met aantrekkelijke titels

De waarde en degelijkheid van je boek is zichtbaar door een consistente opbouw van je hoofdstukken. Maar degelijkheid hoeft niet samen te gaan met saaiheid. Besteed daarom extra aandacht aan je hoofdstuktitels en zorg ervoor dat ze zowel aansprekend als beschrijvend zijn. Dat laat de lezer zien wat hij krijgt en motiveert en inspireert.

3. Logisch opgebouwde paragrafen

De paragrafen van een hoofdstuk vertellen de lezer hoe het hoofdstuk is opgebouwd en wat hij mag verwachten van elk hoofdstuk. Deze bieden de lezer veel houvast als je het goed doet. Zorg ervoor dat de opbouw van een hoofdstuk binnen dat hoofdstuk consistent en logisch is. En let er ook op dat je tussen de hoofdstukken onderling consistent bent in je indeling.

4. Conclusie/samenvatting

Laat in de titel van je conclusie zien dat het probleem is opgelost. Je lezer stelt namelijk prijs op een goede afronding.

5. Bronnen

Een bronnenlijst laat zien dat je niet zomaar wat opgeschreven hebt, maar dat er een degelijke fundering is voor je boek. De lezer die je boek gekocht heeft, krijgt hiermee bovendien extra houvast en tips voor meer boeken, artikelen of sites over dit onderwerp dat hem interesseert en is je daarvoor dankbaar.

6. Trefwoordenregister

Bij wat grotere boeken die veel stof behandelen, is het ideaal als achterin een register staat, waarin de lezer op trefwoord nog iets na kan zoeken tijdens of na het lezen. Het biedt de lezer extra service en overzicht.

7. Over de auteur

Door dit op te nemen in je inhoudsopgave, laat je zien dat er iets over de auteur te vertellen valt dat de moeite waard is. En het is uiteraard een essentieel onderdeel voor je marketing om aan het eind van je boek de interesse in jouw bedrijf verder aan te wakkeren.

Extra voordeel van een goede inhoudsopgave

Het maken van een heldere inhoudsopgave heeft voor jou als schrijver nog een extra voordeel: het vormt de basis van een helder schrijfschema waardoor je boek sneller geschreven wordt.

Met een goed boekconcept is het eenvoudiger om een goede inhoudsopgave te maken. Natuurlijk kun je de inhoudsopgave achteraf – als je klaar bent met schrijven – checken, maar je boek krijgt meer lijn en samenhang als je die vooraf vastlegt in een boekconcept. Wil je deskundig advies voor je boekconcept en de inhoudsopgave? Dat kan natuurlijk. Hier lees je hoe we je kunnen helpen.

 

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2017