Een uitgever benaderen is als solliciteren

Een uitgever benaderen? Maak je zoektocht kansrijker met deze tips.

Een uitgever benaderen lijkt in veel opzichten sterk op een sollicitatie. Het kost veel tijd en de uitkomst is onzeker want met jou zijn er nog vele, vele anderen die op zoek zijn.
Maar door de overeenkomsten met solliciteren in acht te nemen kun je je zoektocht wel kansrijker maken.

1. Het helpt als ze je al kennen…

Het gros van de vacatures wordt via via vervuld. Werkgevers vinden het prettig als mensen solliciteren die het bedrijf of een van de werknemers van het bedrijf al kennen. Bij uitgevers werkt het net zo. Als je geïntroduceerd wordt of als men je al eens ontmoet of van je gehoord heeft, wordt je manuscript of voorstel met andere ogen gelezen. Men kent je al (een beetje) en zal je eerder vertrouwen.

2. Een open sollicitatie zet minder zoden aan de dijk

Wie een open sollicitatie verstuurt, moet maar afwachten of een werkgever binnen afzienbare tijd een passende vacature heeft. Met het ongevraagd toesturen van een voorstel of manuscript werkt het niet anders. Jouw voorstel moet maar net binnen de plannen van de uitgever passen om kans van slagen te hebben. Net als bij open sollicitaties kan een ongevraagd toegestuurd voorstel een mooie uitkomst hebben, maar die afloop staat allerminst vast. Geluk en (onbewuste) timing spelen een rol, maar ook de kwaliteit van je benadering.

3. Je motivatie is belangrijk

Bij een sollicitatie vermeld je als het goed is waarom je nu net deze functie bij dit bedrijf ambieert. Een uitgever wil ongeveer hetzelfde horen. Waarom kies je voor deze uitgever? Heeft dat met zijn fonds te maken? Met zijn aanpak of mogelijkheden? Je motivatie laat zien dat je in staat bent om een echte samenwerking aan te gaan en dat je je in de uitgever verdiept hebt.

4. Wat maakt jou geschikt?

Met een curriculum vitae laat je zien over welke expertise, talenten en ervaring je beschikt. Een uitgever wil ook graag weten waarom uitgerekend jij de ultieme auteur van een bepaald boek bent. Heb je een bijzondere aanpak, methode of visie? Wat is je achtergrond en hoe sluit die aan bij de inhoud van je boek? Schrijf je goed? Welke kwalificaties heb je nog meer? Kun je bijdragen aan de marketing van je boek? Heb je meer boeken in je?

5. Welke waarde zit er in je boek?

Een uitgever is op zoek naar boeken die bijdragen aan de reputatie en omzet van de uitgeverij. Daarom kijkt een uitgever kritisch naar de kwaliteiten van jouw boek in wording. Spreekt het een bepaalde doelgroep aan en wat heeft die aan je boek? Is de opbouw van je boek logisch en is het onderwerp goed afgebakend en prettig leesbaar/verteerbaar? Zijn er al soortgelijke boeken, zo ja hoe presteren die en waarin onderscheidt jouw boek zich van de bestaande boeken?

Wat betekent dat voor jou?

Uitgevers worden vaak tientallen keren per week benaderd. Het is daarom belangrijk dat jouw voorstel zich op positieve wijze onderscheidt en dat je in één klap een goede indruk maakt.

Een goede voorbereiding is dan essentieel. Investeer tijd in je presentatie, want je krijgt meestal maar één kans om een uitgever te overtuigen. Soms kun je beter even wachten en eerst investeren in extra geloofwaardigheid, goede verwoording van je voorstel en redactie van een deel van je manuscript of proberen een introductie via een gemeenschappelijke relatie te krijgen.

Een uitgever benaderen? We helpen je graag!

We hebben al onze kennis verzameld in een online training waarbij je in 7 video’s leert hoe je een uitgever kunt benaderen.Uitgever vinden online training

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019