Positioneer jezelf als auteur

positioneer jezelf als auteur

Je bent zo ver. Je hebt besloten dat je dat boek gaat schrijven omdat je ervan overtuigd bent dat het je ondernemerschap ondersteunt. Het bevestigt je expertstatus, of concreter: het je gaat helpen om je werk te doen. Om er alles uit te halen wat erin zit, staan je nu twee dingen te doen: beginnen aan je boek en jezelf positioneren als auteur. En het liefst allebei tegelijk.

Begin vroeg met marketing

Dat je moet gaan schrijven is natuurlijk een open deur. We realiseren ons terdege dat het werken aan je boek een inspanning is die je niet gewend bent en daarom veel van je vraagt. Toch willen wij nu al benadrukken dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met de marketing. Des te eerder je gaat uitdragen dat er een boek van jouw hand te verwachten is, des te eerder je gaat bedenken hoe een boek past in de marketingstrategie van jouw onderneming, des te meer zal jouw boek ook écht jouw business ondersteunen als het er eenmaal is. In praktijk merken wij dat hier kansen gemist worden, met name omdat het soms lastig is te bedenken hoe je dat aanpakt. Daarom hier een aantal suggesties die eenvoudig zijn uit te voeren.

Noem jezelf auteur

Vermeld in de professional headline of kopregel op je LinkedIn pagina dat je bezig bent met een boek. Daarmee krijgen niet alleen de mensen die jouw profiel bezoeken de boodschap mee, maar ook alle mensen die jouw updates zien. Dit is trouwens ook een goede stok achter de deur om jezelf aan het schrijven te houden ;-)!
Ditzelfde kun je natuurlijk doen voor jouw persoonlijke pagina op de bedrijfswebsite. Hiermee begin je te bouwen aan jouw status als auteur.

Op LinkedIn kun je ook een project aan je profiel toevoegen waar je wat meer informatie vermeldt over je boek in wording.

Kondig je boek aan

Kies zo snel mogelijk een werktitel en maak een korte samenvatting van je boek en voeg zo mogelijk een planning van de werkzaamheden toe en een publicatiedatum. Maak een pagina op de bedrijfswebsite en plaats een opvallende link op de homepage en op je LinkedIn pagina, zodat mensen die geïnteresseerd zijn door kunnen klikken. Denk ook aan het personeelsblad of de nieuwsbrief die je misschien verstuurt naar klanten en collega’s. Hiermee ondersteun je jouw status als auteur, je maakt hem concreter.

Laat je boek zien

Zorg zo snel mogelijk voor een omslagontwerp, het liefst een ontwerp dat aansluit bij de huisstijl van je bedrijf en als het even kan het definitieve ontwerp. Plaats de afbeelding op de homepage van je bedrijfswebsite, op je LinkedIn pagina en plaats het in je emailhandtekening, met een link naar de uitgebreide beschrijving. Hiermee begin je te bouwen aan de herkenbaarheid van je boek.

Houd de doelgroep op de hoogte

Als je een blog bijhoudt, maak daarin dan ruimte voor berichtjes over de voortgang van je project. Ben je actief gebruiker van de social media, twitter of post je blog en reageer als het even kan op berichten die vakgenoten posten. Vergeet daarin niet de titel van je boek te noemen natuurlijk.

Met deze kleine stappen zorg je ervoor dat je naam als auteur en expert, en de titel van je boek al gaan rondzingen in jouw werkgebied. Zo maak je je doelgroep en vakgenoten duidelijk dat je als auteur je ondernemerschap serieus gaat ondersteunen. Wees niet bang dat je teveel deelt over je boek. Lang niet iedereen zal al je updates onder ogen krijgen. Als je wilt kun je het wel doseren en vooral de hoogtepunten rond de totstandkoming van je boek delen. Dat kan tijdens het schrijven zijn als je een bijzonder iemand hebt geïnterviewd, blij met een bepaald hoofdstuk of als je een blokkade hebt overwonnen. Maar de volgende momenten zijn ook de moeite waard om te delen:

  • (Sub)titel keuze of (sub)titel dilemma. Laat mensen meepraten.
  • Vraag de vormgever om drie omslagen en vraag of mensen willen stemmen/reageren op versie A, B of C.
  • Een of twee keer het commentaar delen van een meelezer
  • Als je redacteur feedback heeft gegeven en je daar mee aan de slag gaat
  • Als de eerste drukproef bij je binnenkomt
  • Als je een ISBN nummer aanvraagt (als je in eigen beheer publiceert)
  • Als je enkele uitgevers gaat benaderen
  • Als het boek naar de drukker gaat (of je de opdracht geeft tot de eerste POD exemplaren)
  • Zodra je een datum hebt voor een boekpresentatie

Het zijn momenten waarop mensen met je mee willen leven en dan maak je het niet snel te gortig met het delen.

hulp bij boekpromotie

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019