Overweeg je om een persbericht voor je boeklancering te schrijven? Lees hier hoe je dat kunt aanpakken en welke ingrediënten onmisbaar zijn in een goed persbericht.
Allereerst moet je jezelf afvragen of de verschijning van je boek echt nieuwswaarde heeft. Een pijnlijke vraag misschien, maar zonder nieuwswaarde zal een redactie je persbericht negeren. Helaas is de verschijning van een boek op zich zelden nieuws. Alleen als een BN-er een boek schrijft zullen bepaalde media daar aandacht aan besteden. Wil je kans maken op media-aandacht dan is het de kunst om op zoek te gaan naar de nieuwswaarde van de inhoud van je boek. En daar zijn zeker manieren voor!
De basics van een persbericht
Een effectief persbericht bevat de zogenaamde 5W’s:
- Wie is de persoon, evenement of het bedrijf om wie het nieuwsfeit draait?
- Wat is er aan de hand en het vermelden waard?
- Waar vindt het plaats?
- Wanneer vindt of vond het nieuwsfeit plaats of gaat het van start?
- Waarom is dit zo interessant of bijzonder?
Soms kan ook het Hoe nog een rol krijgen in je bericht. De manier waarop je boek tot stand is gekomen, kan bijvoorbeeld bijzonder, interessant of grappig zijn.
Neem de kerninformatie van deze 5 W’s op in de eerste alinea die daarmee een samenvatting wordt. Licht die kern verder toe in de volgende alinea’s. Doe dat in volgorde van belangrijkheid; zo maak je je persbericht ‘afrolbaar’. Een redacteur die je bericht leest kan er dan bijvoorbeeld eenvoudig voor kiezen om alleen de bovenste drie alinea’s te gebruiken, omdat hij dat voor zijn publiek voldoende vindt. Want er is vrijwel altijd ruimtegebrek dus het zal je zelden lukken om al je informatie opgenomen te krijgen. Door het afrolbaar te maken zorg je dat ook de eerste alinea’s al voor een representatieve weergave zorgen.
Persbericht boeklancering
Schrijf je een persbericht voor je boeklancering dan is de plaats van de lancering meestal niet zo relevant voor de redacteur die je bericht onder ogen krijgt. Deze zal zelden de tijd hebben om je boeklancering echt bij te wonen. Maar de andere vier elementen kun je heel goed gebruiken.
1. Wie is de auteur
Gebruik dit stukje om je autoriteit duidelijk te maken. In de inleiding doe je dat in 1 zin. Lager in het persbericht kun je hier iets meer over vertellen. Een certificering, titel of ervaring in een relevante functie of op een bekende werkplek zijn hier belangrijk. Maar ook een persoonlijke ervaring of betrokkenheid kan ervoor zorgen dat men snapt dat jij de aangewezen auteur van dit boek bent.
2. Wat is zo de moeite waard
Dat is meestal niet het verschijnen van je boek, maar wel de inhoud. Hoe bijzonder en/of belangrijk is die. Of laat zien hoe jouw boek aansluit bij een actueel probleem of daar misschien wel een oplossing voor is. Gebruik hiervoor indrukwekkende cijfers uit bijvoorbeeld recent onderzoek en vermeld dan ook een betrouwbare bron bij.
3. Waar is de boeklancering
Soms kan de plek waar de boeklancering plaatsvindt de moeite waard zijn om te vermelden als deze bijzonder is, je er status aan ontleent of als deze erg relevant is voor de rest van het bericht. Een boekpresentatie die ik bijwoonde in de Martinikerk gaf deze presentatie extra allure en werd daarom kort benoemd in het persbericht.
4. Wanneer is de boeklancering
Dat vraagt een korte vermelding en laat zien dat je persbericht actueel is. Is je boek al verschenen dan is de boeklancering geen haakje meer voor je persbericht en moet je een andere insteek zoeken voor de persbenadering.
5. Waarom is dit boek er?
Dit sluit bij een nieuw boek direct aan op wat het boek zo de moeite waard maakt. Soms is er geen extra ‘waarom’. Soms is er juist een bijzondere aanleiding geweest voor het boek. Kijk dus of dit echt relevant genoeg is om te benoemen en of dit voor de redacties die je benadert relevant is. Voegt het niets toe, laat het dan weg.
Voeg deze informatie samen tot een goed en overtuigend verhaal. Gebruik daarbij betekenisvolle tussenkopjes zodat de snelle scanner van het persbericht op basis van de tussenkoppen al kan duiden waar dit persbericht over gaat.
Handleiding Boekmarketing
Deze handleiding helpt je om je boekmarketing tijdig, slim en vooral praktisch aan te pakken. Met een marketingrecept waarmee je de drie fasen van het schrijven en promoten van je boek maximaal benut.
Per fase krijg je 10 kansrijke en belangrijke acties voorgesteld die er tezamen voor zorgen dat je boekmarketing straks staat als een huis.
Vermijd commercie
Zodra je persbericht een commercieel tintje krijgt, verliest je bericht aan belang. Ga hier liever niet zelf roepen hoe bijzonder of uniek je boek is. ‘Show don’t tell’ is hier op zijn plek: laat een redacteur zelf beslissen of dit boek bijzonder genoeg is om voor zijn publiek van belang te zijn.
Wat wél een goed idee is, is om 1 of 2 korte testimonials van toonaangevende proeflezers op te nemen in je persbericht. Daarmee krijgt je boek extra status.
Afsluiting persbericht
Hier wil een redacteur wiens interesse is gewekt, twee dingen zien:
- Een noot voor de redactie die niet voor publicatie is en waarin je aangeeft waar je bereikbaar bent voor aanvullende informatie en hoe men eventueel een (digitaal) exemplaar van je boek kan krijgen.
- Goed beeldmateriaal. Maak hiervoor een pagina op je website waar je rechtenvrij passend beeld in hoge resolutie van de auteur en het boekomslag plaatst en misschien nog extra beeld als dat relevant is. Vermeld de link naar deze pagina in de noot voor de redactie.
Persoonlijke benadering
Natuurlijk kun je jouw persbericht naar tal van redacties sturen. Vaak kom je dan uit bij een speciale mailbox of bij een info@-adres. Maar kijk daarnaast zeker welke redacteuren specifiek voor jouw boek van belang zijn en benader hen met een persoonlijk bericht. Zo laat je zien dat je je hebt verdiept in hun wereld en door hen specifiek te benaderen maak je de kans groter dat er echt iets met je bericht gebeurt.
Wanhoop niet…
De kans is reëel dat veel redacties niets met je persbericht zullen doen. Vanuit hun optiek is de timing of het onderwerp op dat moment dan net niet interessant genoeg voor hun publiek . Maar er kan op een later moment wel degelijk interesse komen als het onderwerp ineens op de redactionele kalender komt. Met een goed, inhoudelijk persbericht over je boek maak je de kans groter dat ze je dan alsnog benaderen om je mening te polsen.