Literair agenten in Nederland

literair agenten in Nederland. Een handig overzicht

Nederland telt een overzichtelijk aantal literair agenten. Literair agenten vormen een schakel tussen auteur en uitgever en kunnen jou als debuterend schrijver introduceren bij een passende uitgever. Ook kunnen ze je helpen bij de onderhandelingen over een contract. Overweeg je om de hulp van een literair agent in te schakelen dan vind je hier een handig overzicht.

Wel is het soms zo dat het beleid van een agent gaandeweg verandert. Dan kiest een agent er bijvoorbeeld voor om een genre wel of niet meer te bemiddelen of om manuscripten van debutanten niet meer voor te dragen bij uitgevers.

Het loont daarom altijd de moeite om een website van een agent goed door te nemen om te zien of er wijzigingen zijn. Ook vind je op deze websites de meest recente richtlijnen voor het aanbieden van je manuscript of boekvoorstel. Volg die wensen zo nauwgezet mogelijk op. Afwijken van de richtlijnen verkleint namelijk de kans dat men met een welwillende blik naar je manuscript of boekvoorstel kijkt…

Literair agenten in Nederland

Van de literair agenten in Nederland is het agentschap van Sebes & Bisseling misschien het bekendst, maar  ondertussen hebben ook de andere agentschappen hun eigen plek op de markt verworven.

Het kantoortje van Remco

Remco Volkers werkt al jaren in het boekenvak. Hij begon in de boekhandel, kwam via boekdistributie in de uitgeverij, waar hij voor Uitgeverij Meulenhoff, De Arbeiderspers, Archipel en Balans de promotie en publiciteit verzorgde. In 2006 is hij gestart met Het kantoortje van Remco. In eerste instantie richtte hij zich eerst vooral op publiciteit, maar sinds 2011 treedt hij ook op als literair agent voor Nederlandse auteurs.

Het kantoortje werkt het liefst met auteurs die schrijven in de genres fictie, roman, thriller, en (literaire) non-fictie. Remco zoekt naar manuscripten met ‘iets extra’, manuscripten met een verhaal – en weer een achterliggend verhaal. Dat kan alles zijn: afkomst, een bepaalde gebeurtenis in je leven, kennis op een bepaald gebied door werk of interesse, noem maar op.

Website: deliterairagent.nl 

Marianne Schönbach Literary Agency

Marianne Schönbach is een van de grootste literaire agentschappen in het Nederlandse taalgebied. Zij vertegenwoordigen de vertaalrechten van vooraanstaande uitgeverijen uit Duitsland, en daarnaast een groeiend aantal Nederlandse en Vlaamse auteurs in binnen- en buitenland.

Beginnende schrijvers van fictie en non-fictie in de breedste zin van het woord, die op zoek zijn naar een uitgever kunnen hier terecht voor professionele feedback en advies. De agenten van Marianne Schönbach Agency hebben ruime ervaring als redacteur en zullen ingezonden werk zorgvuldig beoordelen op stijl, structuur en inhoud. Ze kunnen je begeleiden bij het schrijven en zullen zich inspannen om voor een manuscript de meest geschikte uitgever te vinden.

Website: schonbach.nl 

Sebes & Bisseling Literary Agency

Paul Sebes en Willem Bisseling waren eerst actief als internationaal subagenten, zij verkochten de vertaalrechten van boeken die in het buitenland waren uitgekomen aan Nederlandse uitgeverijen. Sinds 1998 vertegenwoordigen ze ook Nederlandse auteurs, in alle genres.

Met een sterke eigen visie op het uitgeefproces en ervaring in redactie, verkoop, marketing en contractonderhandelingen, maakt Sebes & Bisseling Literary Agency cliënten wegwijs in het boekenvak en staat hen bij in alles wat met het auteurschap te maken heeft. Daarbij staan de wensen en doelen van de cliënt voorop.

Website: sebes.nl

Van Grunsven Creative Management

Lolies van Grunsven was jarenlang acquirerend redacteur bij achtereenvolgens Prometheus/Bert Bakker, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar en Nieuw Amsterdam Uitgevers, voordat zij Van Grunsven Creative Management begon.

Lolies is vooral geïnteresseerd in het werken met auteurs die een schrijfcarrière voor ogen hebben en vindt het belangrijk met hen een relatie voor de lange termijn op te bouwen. Haar aandachtsgebieden zijn:

  • Nederlandstalige journalistieke, narratieve non-fictie (onderzoeksjournalistiek, biografie, sociale geschiedenis, memoir, politiek en actualiteit)
  • Nederlandstalige literaire fictie (waarbij een goed verhaal hand in hand gaat met een mooie stijl)
  • Kwalitatieve commerciële fictie

Lolies is selectief in het aantrekken van auteurs, omdat ze elke schrijver de aandacht en ondersteuning wil bieden die hij/zij verdient – van het zorgvuldig redigeren van een manuscript en het onderbrengen van het boek bij de juiste uitgever tot het meedenken over promotie en marketing.

Website: vangrunsvencm.com 

Shared Stories Author Agency Amsterdam

Een bijzondere positie neem Shared Stories in. Dit is het rechtenagentschap van de Nederlandse Veen Bosch & Keuning uitgeefgroep, waarvan de uitgeverijen Ambo|Anthos, Atlas Contact, Luitingh-Sijthoff, Houtekiet, De Fontein, Kosmos, Van Dale, Ten Have, Kok & AnkhHermes deel uitmaken. Als rechten- en evenementenbureau verkoopt Shared Stories  vertaal-, film-, tv- en theaterrechten van Nederlandse auteurs. Zo maken ze het werk van auteurs die verbonden zijn aan een van voornoemde uitgeverijen toegankelijk voor een breed en wereldwijd publiek.

Website: sharedstories.nl

Volg literair agenten ook op social media

Een goede klik met een literair agent is belangrijk, omdat je nauw samenwerkt. Via social media kun je van veel literair agenten een indruk krijgen van hun werkwijze en manier van doen. De meesten zijn actief op Twitter (@MSchnbach, @PaulSebes, @WillemBisseling, @hetkantoortje). Op Facebook vind je in een aantal gevallen een bedrijfspagina of je kunt er een persoonlijk profiel bekijken.

Liever zelf een uitgever benaderen?

Uitgever vinden online training

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019