De impact van een boekrecensie is anders dan je denkt

boekrecensie

Als schrijver heb je het liefst lovende recensies voor je boek. Die vormen voor de buitenwereld immers een belangrijk bewijs dat je een expert bent in je vak en bovendien in staat bent om die expertise op een toegankelijke manier te delen.

Toch loop je altijd het risico op een matige of kritische boekrecensie. Al is het maar omdat de bril en verwachting van een recensent mede bepaalt wat hij van je boek vindt. Het is dan de vraag of en hoeveel zo’n mindere recensie kwaad kan (los van de deuk voor je ego en zelfvertrouwen). Schaadt het de verkoop van je boek? Schaadt het je reputatie? Je gevoel zegt van wel, maar klopt het ook?

Wetenschappelijk onderzoek naar boekrecensies

Jonah Berger is hoogleraar marketing aan de gerenommeerde Wharton School of Business en deed onderzoek naar het effect van boekrecensies op verkoopcijfers. Hij bestudeerde de invloed van recensies in de New York Times op de verkoop van ruim 200 verschillende boeken. Berger bekeek eerst of de verkoop na de recensie omhoog of omlaag ging en hoe de verkooptrends verschilden voor positieve versus negatieve recensies. Vervolgens keek hij of het uitmaakte of lezers de schrijver of het boek al kenden voor ze de recensie lazen. Ook onderzocht Berger wat er na verloop van tijd gebeurde. Bleef het effect van een positieve dan wel negatieve boekrecensie gelijk naarmate er meer tijd verstreek? Of verschillen positieve en negatieve boekrecensies in dat opzicht van elkaar?

Het effect van een boekrecensie

Uit Berger’s onderzoeken komen duidelijke trends en resultaten naar voren, die ik hier voor je op een rij zet:

  • Een positieve boekrecensie voor een bekende auteur of een bekend boek zorgde voor stijgende verkoopcijfers.
  • Een negatieve recensie voor een bekende auteur of boek had lagere verkopen tot gevolg.
  • Voor een onbekend boek of onbekende auteur maakte het niet uit of de boekrecensie positief of negatief was. De recensie leidde hoe dan ook tot stijgende verkopen.
  • Na verloop van tijd zorgde een negatieve boekrecensie toch voor meer bekendheid en meer koopbereidheid bij de mensen die de recensie lazen.
  • Mensen zeiden eerder een boek van een bekende auteur te kopen dan een onbekende auteur. Het lezen van een boekrecensie maakt dat de bekendheid van boek en auteur toenemen, waardoor ook de bereidheid om het boek te kopen toeneemt.

Concluderend kun je zeggen dat als je nog relatief onbekend bent als auteur, een matige boekrecensie beter is dan geen recensie. Heb je al meerdere boeken gepubliceerd en ben je al bekender geworden dan is het opletten geblazen, omdat een matige recensie je boekverkopen schaadt.

hulp bij boekpromotie

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019