9 ingrediënten van een boekomslag dat verkoopt

9 ingrediënten voor het ontwerpen van een goed boekomslag

Als je moeite stopt in het schrijven van je boek, wil je ook dat het gelezen en gekocht wordt. Een belangrijk instrument om de verkoopcijfers op te jagen is de omslag van je boek. Ga maar na. Het kopen van een boek is voor een lezer als een cadeau dat hij zichzelf schenkt. Hij mag investeren in iets dat zijn leven beter maakt. De verpakking van dat cadeau maakt dat hij het nog eens extra als een waardevol geschenk ervaart. Bovendien is de verpakking het eerste wat hij ziet en bepaalt het de eerste ervaring met je boek.

Investeer in je boekomslag

De omslag bepaalt in grote mate of je boek gekocht wordt. Als er dus één ding is om tijd, aandacht en geld aan te besteden is het wel de omslag van je boek. Bespaar daar als het even kan dus niet op. Kies voor een goede vormgever die aanvoelt wat je bedoelt met je boek, die een extra creatieve slag kan maken en op die manier waarde toevoegt en er bovenal voor zorgt dat je omslag een professionele vorm maakt. Samen met de vormgever kun je de volgende 9 ingrediënten zo invullen dat ze samen voor een tip top omslag zorgen, dat de verkoopcijfers aanjaagt.

9 boekomslag ingrediënten die maken dat je boek verkoopt

1. De titel van je boek
Deze inspireert, entertaint en/of geeft uitdrukking aan de belofte van je boek.

2. De subtitel
De subtitel geeft een extra dimensie aan de titel en vertelt meer over wat de lezer van dit boek mag verwachten.

3. Een testimonial op de voorzijde
‘Al 10.000 verkocht’, ‘aanbevolen door…’, ‘in de top 100 van managementboeken’ of een quote van iemand die bij jouw lezerspubliek in aanzien staat. Deze elementen voegen extra overtuigings- en verleidingskracht toe.

4. Een testimonial of quote op de achterzijde
Als de voorzijde van je boekomslag zijn werk doet, komt het moment dat de achterkant bekeken wordt en je nogmaals overtuigend wilt toeslaan met een extra bewijs.

5. Tekst op de achterflap
Op de achterflap heb je beperkte ruimte om iets meer over de inhoud van je boek te vertellen. Benut die door de lezersbelofte verder toe te lichten in de termen van je beoogde publiek.

6. Bio van de auteur
Waarom mag jij de afzender zijn van dit boek en waarom zou een lezer je geloven? Besteed enkele regels aan jouw geloofsbrieven.

7. De rug van je boekomslag
Deze wordt vaak vergeten! Maar in de boekwinkel is beperkt plek en staat je boek in de kast tussen vele andere boeken. Hoe gebruik je beeld en tekst op de rug dan om de aandacht te trekken? Vul dit mini billboard in met behulp van een capabele vormgever.

8. Kleurgebruik
Sommige kleuren trekken aan, andere stoten af. Sommige kleuren stralen warmte en energie uit, andere wijsheid en expertise. Een goede vormgever weet veel van de eigenschappen en associaties van kleuren en kan de kleuren kiezen die bij je boek en je doelgroep passen.

9. Design
Het totaalplaatje: versterkt het uiteindelijke design je lezersbelofte en stuurt het design het oog van de lezer naar die ingrediënten die de belangrijkste informatie bevatten?

Deze ingrediënten gelden op één na net zo goed voor een eBook als voor een papieren boek. Bedenk dat de inhoud van de achteromslag in een online boekwinkel ook zichtbaar is als aanvullende informatie. Alleen de invulling van de rugzijde is voor een eBook uiteraard niet van toepassing.

Er van uitgaand dat je boek goed geschreven is en inspeelt op een vraag of behoefte bij een groep lezers, zorgen deze 9 ingrediënten er samen voor dat de verkoopcijfers je verwachtingen waarmaken.

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019