Boekpromotie met een uitgekiend marketingplan

Wil je aan de slag met boekpromotie? Zoek niet verder! Tijdens deze training van een dag leer je hoe je dat aanpakt.

Effectieve boekpromotie is een absolute voorwaarde voor het slagen van je boek en voor de bijdrage die je boek aan de totale marketing van je bedrijf moet leveren. Het maakt dan eigenlijk niet uit of je boek in eigen beheer is uitgegeven of via een erkende uitgever. Een uitgever draagt vooral bij aan de promotie van je boek doordat deze goede contacten heeft met boekhandels en dat is zeker een plus. Maar daarnaast moet je altijd zelf de nodige inspanningen leveren om je boek onder de aandacht te brengen van je doelgroep.

Dat begint met een slim plan voor je boekpromotie!

Effectieve boekpromotie

In een boekpromotieplan moeten praktische en uitvoerbare acties zijn opgenomen, gebaseerd op een heldere strategie.
Bij voorbeeld de volgende elementen:
√  analyse van je doelgroep: wie zullen zich aangesproken voelen door jouw verhaal?

√  een duidelijke en aantrekkelijke lezersbelofte: waarmee trek je die lezer over de streep zodat hij je boek daadwerkelijk koopt?

√  positionering van jou als auteur met specifieke expertise, inclusief aanbevelingen

√  een keuze voor promotiemiddelen die bij jouw boek en doelgroep passen (denk aan je website, PR, netwerken, bloggen, social media en meer)

 praktische voorstellen voor de gekozen promotiemiddelen. Bijvoorbeeld:

    • de ingrediënten vaneen goede verkooppagina voor je boek (op de site van je bedrijf of elders)
    • PR kansen
    • welke social media kies je, hoe richt je die in en hoe ga je hier interactie aan met je doelgroep
    • inzetten van je netwerk
    • in kaart brengen van mogelijke partners die je kunnen helpen
    • de inzet van een evenement zoals een boekpresentatie
    • de mogelijkheden van bloggen en gastbloggen
    • de inzet van email marketing
    • de inzet van affiliate marketing

Je kunt meer lezen over boekpromotie in ons BusinessboekBlog.

 

© 2012-2017