Meer succes met een goede inhoudsopgave

inhoudsopgaveWil je je businessboek succesvol laten zijn? Zorg er dan voor dat iedereen die het in handen heeft zo snel mogelijk weet wat erin staat. Bij non-fictieboeken speelt de inhoudsopgave daarin een belangrijke rol.

Het uiterlijk zegt vaak genoeg over de inhoud

De titel, een eventuele ondertitel, het omslag, het omslagbeeld en de flaptekst van een boek liggen voor de hand als manieren om de inhoud van je boek uit te dragen. Het zijn bovendien ook belangrijke instrumenten om klanten te verleiden het boek aan te schaffen. Misschien dat de potentiële koper nog even een stukje leest om te proeven of de stijl bevalt, maar voor veel fictieboeken zijn deze instrumenten meestal wel voldoende om te kunnen beslissen.

Businessboeken hebben iets extra’s nodig

In tegenstelling tot romans, literaire thrillers, memoires, en stripboeken, worden zakelijke boeken bijna altijd geschreven omdat ze tegemoetkomen aan een concrete behoefte van de lezer/klant: een antwoord op een vraag – een informatiebehoefte – die hij of zij heeft. Je draagt als professional kennis over die bij de lezer ontbreekt, of je leert de lezer een techniek waarmee hij iets kan maken, of je legt een methode uit waarmee een ander iets kan volbrengen. Kortom, de inhoud een businessboek – ook jouw boek – sluit altijd aan op vragen die bij mensen leven. Als je wilt duidelijk maken waar je boek over gaat, zul je dus nog iets extra’s moeten doen.

Namelijk: een heldere inhoudsopgave

Om de geïnteresseerde lezer tegemoet te komen en hem heel snel duidelijk te maken of jouw boek interessant is voor hem of haar, is het goed om te zorgen voor een duidelijke inhoudsopgave. Hoe ziet die eruit? Een goede inhoudsopgave geeft niet alleen de structuur van je boek weer, maar laat ook zien wat de lijn is van je betoog. Benoem de onderwerpen van de hoofdstukken liever dan dat je kiest voor ludieke titels. Zo kan een potentiële klant snel inschatten of de informatie die hij zoekt in jouw boek staat. En als je wel voor die ludieke hoofdstuktitel wilt kiezen, voeg er dan een ondertitel aan toe die vertelt waarover het hoofdstuk gaat.

Geeft jouw boek antwoord op die specifieke vraag?

Het kan best zijn dat een mogelijke lezer van jouw boek al langer zoekt naar informatie over het onderwerp dat hem bezighoudt. Hij kan ondertussen zelfs al een kleine bibliotheek hebben opgebouwd. Hoe weet een geïnteresseerde lezer bij het zien van jouw boek of het hem iets nieuws brengt? Een heldere, duidelijke inhoudsopgave kan uitsluitsel geven. Of jouw boek hem het antwoord gaat brengen op de vraag waarmee hij al een tijdje rondloopt; of nieuwe informatie bevat die een heel ander aspect van zijn favoriete onderwerp belicht.

Conclusie

Als schrijver van een businessboek zal je dus heel goed moeten weten welke vragen er leven bij de beoogde lezers van je boek. Vervolgens maak je een keuze welke je gaat – en niet te vergeten: wilt – beantwoorden. Als je inhoudsopgave weerspiegelt welke lijn je volgt bij het beantwoorden van die vraag, zal een geïnteresseerde lezer sneller overgaan tot aanschaf. Een kleine, maar onbelichte functie van de inhoudsopgave, die kan bijdragen aan het succes van je businessboek.

 

 

 

 

 

About Marja Duin

Marja Duin is redacteur en heeft sinds 2012 een schrijfadvies- en redactiebureau: Marja Duin RedactieKracht. Ze heeft zich toegelegd op bedrijfscommunicatie en schrijft en redigeert nu vooral zakelijke teksten. Af en toe werkt ze nog aan een boek in opdracht van een Nederlandse uitgever.

© 2012-2019