Drie uitgeefstrategieën

3 uitgeef strategieën

De meeste non-fictie auteurs met wie we werken kiezen vanuit heel pragmatische afwegingen voor ofwel een uitgever ofwel uitgeven in eigen beheer. Elke uitgeefmethode heeft immers eigen voor- en nadelen en niet elk boekconcept past bij een bestaande uitgever.

Je kunt echter ook met een andere visie naar uitgeefmethoden kijken en die hangt samen met de marketingdoelen en marketingmogelijkheden die je hebt. In dat geval heb je de keuze uit drie uitgeef strategieën die ik hier toelicht.

1. Het boek als boek

Je hebt het plan om een boek te schrijven dat je expertise zichtbaar maakt. Verder is het voor jou business as usual: je gewone werkzaamheden lopen door en het boek is een extraatje. Vaak is het dan handig om het boek te laten uitgeven door een erkende uitgever. Als je boek door een officiële uitgever wordt uitgegeven, zien veel mensen dat nog steeds als een kwaliteitsstempel en dat komt je reputatie als expert ten goede.
Een uitgever neemt je bovendien veel werk uit handen en zorgt dat je boek overal verkrijgbaar is. In ruil daarvoor zijn jouw inkomsten per verkocht beperkt (veelal 10% van de netto verkoopprijs, dus € 1 tot € 2 per boek) en wil je zelf extra exemplaren hebben, dan moet je die aanschaffen bij je uitgever.

Wat is er nodig?

Om een uitgever zover te krijgen dat deze je boek wil uitgeven, heb je een goed boekconcept nodig waarvoor voldoende markt is. Dat concept dien je te vertalen naar een aantrekkelijk voorstel waarmee je de uitgever overtuigt.
Daarnaast heb je een flink bereik nodig onder de doelgroep van het boek. Zonder eigen bereik ben je afhankelijk van de boekpromotie van de uitgever en die is meestal beperkt.

Wat levert deze strategie op?

Deze strategie levert je naamsbekendheid en meer status op. Daarnaast creëer je in beperkte mate extra inkomen uit je boek. Hoe beter je eigen boekpromotie, hoe meer boeken je verkoopt, hoe hoger je inkomen uit het boek. De verkoopcijfers van boeken in Nederland stemmen echter niet optimistisch. Meestal moet je genoegen nemen met 1000 tot 2000 verkochte boeken dus als inkomstenbron heeft een boek op zich een beperkt effect.

2. Een boek als onderdeel van een groter aanbod

Je boek verkopen is niet je hoofddoel. Je hoofddoel is het verkopen van een aanvullend aanbod, zoals lezingen, trainingen, adviestrajecten of e-learning. Je boek is daarvoor een middel. In de verschillende hoofdstukken neem je verwijzingen op naar je aanvullende aanbod.

Wat is er nodig?

In je boek en in de marketing er omheen moet je op een goede, effectieve manier verwijzen naar je overige aanbod. Binnen je boek vraagt dat om terughoudendheid en raffinement. Je lezer leest immers een boek en geen verkoopbrochure. Tegelijkertijd wil je dat zoveel mogelijk mensen tijdens en na het lezen je resterende aanbod verkennen.

Daarnaast heb je een overtuigend aanvullend aanbod nodig, dat een goede bron van inkomsten biedt. Voor de een is dat een adviestraject dat duizenden euro’s oplevert. Voor de ander is dat een pakket aan lezingen of trainingen.

Wat levert deze strategie op?

Je bent veel minder afhankelijk van verkoopaantallen van je boek om geld te verdienen. Al verkoop je maar een beperkt aantal exemplaren, als dat de juiste lezers zijn zullen ze je benaderen voor het aanvullende aanbod. Daarnaast profiteer je ook bij deze strategie van een toegenomen expertstatus, dat de verkoop van een aanvullend aanbod zal ondersteunen.

3. Je boek als bouwsteen in een kennishuis

Vanaf het begin is je boek een bouwsteen in een groter geheel. Als een architect bouw je aan kennismodules waarin blogs, artikelen, PDF’s, eBooks, video’s lezingen en trainingen elkaar aanvullen en mensen aanzetten om ook dat andere kennisproduct af te nemen. Je boek is een onderdeel van dit kennishuis.

Wat is er voor nodig?

Dit vraagt om GROOT denken en om een grondige voorbereiding en een uitgekristalliseerd concept. Mogelijk moet je zelfs meer tijd stoppen in het construeren van dit kennisbouwwerk dan in het schrijven van het boek zelf. Vaak zie je ook dat er van het begin af aan al meerdere boeken gepland worden. Je bent daarmee meerdere jaren onder de pannen…
Deze strategie vraagt ook om flexibiliteit. De markt om je heen zal veranderen en het is van belang dat je kennishuis daar op in kan spelen, wil het effectief zijn.

Wat levert het op?

Dit is een typische meerjarenstrategie die gedurende drie, vijf of tien jaar een groeiend inkomen oplevert uit steeds meer bronnen.

Boekpromotie en uitgeefstrategieën

Bij deze drie uitgeefstrategieën is boekpromotie natuurlijk belangrijk. Naarmate je ambities met een boek toenemen, zal promotie een grotere rol spelen. Bij het bouwen van een kennishuis heb je daarnaast baat bij een goede, pakkende naam en bijpassende vormgeving die je boekpromotie ondersteunen. Het voordeel van een kennishuis is dat alle onderdelen elkaar zullen versterken en promoten.
In mindere mate geldt dat ook voor de combinatie van een boek met een aanvullend aanbod. Een lezing of training zal de verkoop van je boek doen stijgen en mensen die je boek lezen zullen kennis nemen van je overige aanbod.

De keus om in eigen beheer uit te geven of om een uitgever te kiezen (en welke) hangt ook samen met je uitgeef strategie en je korte en lange termijn doelen. Kies je voor een uitgever dan is het slim om je plannen op tafel te leggen en te kijken of en hoe deze met je mee kan denken en bewegen. Nu en in de toekomst.

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019