Boekpromotietip: benut de omslagfoto op social media

Veel schrijvers gebruiken social media om hun boek te promoten en om contact te maken met trouwe en potentiële lezers. Maar velen van hen laten allerlei kansen op social media nog onbenut. Daarom een boekpromotietip over het inzetten van je omslagfoto op social media.

De omslagfoto is de grote foto die je aan je account kunt toevoegen. Facebook begon ermee en daarna volgden Google Plus, Twitter en LinkedIn. Dat betekent dat je een omslagfoto op veel plekken kunt inzetten. Je bedenkt een keer een goed concept voor je omslagfoto en het is op meerdere plekken bruikbaar.

In onderstaand filmpje zie je welke kansen bekende en succesvolle auteurs laten liggen en hoe je je omslagfoto wel goed zou kunnen inrichten.

 

 

Wil je de informatie uit het filmpje bewaren?
Je kunt deze boekpromotietip hier downloaden als PDF

En dan de praktijk van zo’n boekpromotietip…

Het klinkt allemaal redelijk eenvoudig, maar er zijn twee praktische obstakels die je in de praktijk tegenkomt:

  1. De afmeting van de omslagfoto is voor elk sociaal platform net weer anders
  2. Je bent geen vormgever

Voor alle niet-vormgevers onder ons is er een handig hulpmiddel waarmee je toch een omslagfoto kunt maken die er goed uitziet. Dat hulpmiddel heet Canva en laat je met je eigen foto’s in combinatie met kant en klare sjablonen alle beeld-tekstcombinaties maken. En Canva heeft bovendien de standaard afmetingen van de verschillende omslagfoto’s al in een kant en klaar sjabloon staan. Je ziet zelfs waar je profielfoto door de omslagfoto heen gaat, zodat je die vrij kunt houden van tekst.

Wil je weten hoe je Canva gebruikt? Hier vind je een praktische en beknopte demonstratie van Canva.

 

Vind je dit waardevolle tips? We hebben er nog veel meer:

hulp bij boekpromotie

 

About Linda Krijns

Linda Krijns heeft een bureau in contentmarketing, Sstroop.

Met contentmarketing laat je aan potentiële klanten zien wat je te bieden hebt door kennis te delen en waarde te bieden. Kennis delen via een boek is daarvan het ultieme voorbeeld. Het bevestigt je autoriteit en vergroot je naamsbekendheid.

Met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie ondersteunt Linda ondernemers bij de marketing van hun boek en bedrijf.

© 2012-2019